Brev
hvad nu hvis du vil grine ad mig
kære bb
jeg er pige på 10år. og kan ikke sove ude/får hjemve.
men problemet er at mig og min klasse skal til at sove ude i en skov.
hvad nu hvis jeg får hjemve?
jeg har sagt til mine forældre at jeg IKKE vil med, men de siger at jeg skal.
hvad nu hvis min klasse vil grine ad mig?!?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 10 år.
Det lyder da irriterende med den hjemve. Jeg går ud fra, at det kun er en enkelt nat, du skal sove ude? Måske kan du snakke med din lærer om det, så han/hun kender til det? Det kan være. I kan lave en aftale om, at du kan ringe hjem til dine forældre, hvis hjemveen bliver for slem.
Du kan også prøve at tænke over, hvad der sker, når du får hjemve. Hvad er det, du savner? Er det når der sker noget, du bliver utryg ved? Hvad kan du så gøre for at blive mere tryg? Er du bange for at gå glip af noget derhjemme? Er du utryg ved dem fra din klasse eller læreren?
Måske kan du snakke med din lærer og din klasse om det? Det kan være, at nogle af dine klassekammerater også er bange for at få hjemve. Jeg tror nemlig slet ikke, du er den eneste, der kan få hjemve nogle gange. Jeg har snakket med flere andre børn, der også får hjemve, men som regel synes de også, at det er fedt, når de så har klaret at sove et fremmed sted.
Jeg tænker, at du kan prøve at snakke med din lærer og forældre og få lavet nogle aftaler om, hvad du kan gøre, hvis hjemveen tager over. Så kan du tage med på turen, hvor du sikkert vil få det sjovt og hyggeligt med klassekammeraterne.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.