Hvad kan jeg gøre for ikke længere at være bange?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år.

Jeg kan godt forstå, du gerne vil finde en måde at komme af med følelsen af at være bange! Det er heller ikke fair, at du skal gå rundt og være bange - det er rigtig godt, at du reagerer på den følelse nu!

Først vil jeg sige til dig, at jeg bestemt ikke vil give dig ret i, at det er din egen skyld, at dine to drengevenner overskred dine grænser og gjorde ting, som du ikke havde lyst til! Du sagde faktisk nej - gentagne gange. Og du signalerede så godt du kunne, at du ikke havde lyst til at deltage i de ting, der foregik i rengøringsrummet. Det burde din ven have respekteret. Det var ham, der udnyttede jeres venskab.

Men jeg kan godt forstå, at du kan få følelsen af, at du selv har skylden. Det er ret almindeligt, at man kan få netop den følelse, når det er en person, man har tillid til, som overskrider ens grænse. Jeg har talt med mange andre, som også bebrejdede sig selv, at de ikke var bedre til at sige fra. Men hey - du VAR god til at sige fra! Han lyttede bare ikke til dig!

Når du skriver, at du får svært ved at trække vejret og begynder at græde, når du får de forkerte tanker, eller der er mange mennesker, så tænker jeg, at de oplevelser har sat så dybe spor, at du nok har brug for hjælp til at lægge dem bag dig. Så jeg tror, det er vigtigt, at du får talt med en voksen om, hvordan du har det - og at du gør det snart. Det kan være en lærer, et familemedlem eller en anden sød voksen, som du tror vil lytte og hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan føles svært at tale om, men så kan du måske vise dem det brev, du har skrevet hertil. Så behøver du ikke forklare det hele igen. Du har brug for at kunne føle dig tryg igen, og det er der nogle voksne, som skal hjælpe dig med. Måske kan du også have glæde af at tale med en psykolog om de ting, du har været igennem. Du skriver så fint, at du sagde fra overfor din anden ven, men måske skal du også trænes i at tro på, at det er okay, at du siger fra og holder fast i, at et nej er altså et NEJ! Den eneste, der har retten til at bestemme over din krop og om den skal kysses, krammes eller andre ting - det er dig, og det må du endelig holde fast i.

Du skriver, at du blokerer dine gamle venner, når de prøver at komme i kontakt med dig. Gad vide om der er nogle af dem, som du rent faktisk havde det ok med dengang? Og som du kunne overveje at snakke lidt med alligevel? Måske har dine gamle venner en helt anden oplevelse af det, der skete - og måske kunne det være rart, at de kendte til din version? Det kan også være, du har fået nogle nye venner, som du kan tale med. Du behøver ikke fortælle dem alle detaljerne, men jeg tror, det vil være rart for dig at være lidt sammen med nogen, som du kan slappe af med og lade de tunge tanker komme lidt på afstand.

Du må meget gerne ringe, helt anonymt, til BørneTelefonen. Du kan evt. starte med at fortælle, at du har skrevet et brev og sige at du gerne vil tale lidt mere om de ting fra brevet.

Mange kærlige og varme hilsner fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.