Brev
Hvad har en psykolog pligt til?
Hej.
Jeg er en pige på 14, som har haft problemer med min far de sidste 6 år ca. Min mor har været kæmpe støtte og ved hvad jeg snakker om, da hun nogle år tilbage var hans kæreste. Der er dog en ting jeg ikke har kunne fortælle hende. Min far har en enkelt gang da jeg var 9 år gammel ca. Rørt mig dernede. Det er egentlig meget ligemeget hvad han gjorde og hvordan det foregik, men lige præcis det fylder for tiden meget i mit hoved og jeg vil simpelthen ikke ind i at være så ked af det igen. Jeg har derfor overvejet en psykolog, men min mor kan ikke få det at vide.
Hvis jeg taler med min psykolog om min seksuelle oplevelse med min far, har han/hun så pligt til, at sige det videre? Min lillebror bor nemlig stadig hos ham og han elsker ham meget højt. Det ville skabe en masse udødvendigt drama som jeg ikke vil udsætte min lillebror for og slet ikke at tale om min mor igen.
Kh mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Det var en rigtig god idé du fik med at skrive herind. Specielt, når du er i tvivl om, hvad en psykolog har pligt til at fortælle videre. Her er du nemlig 100% anonym.
Jeg kan godt forstå, at hændelsen med din far er noget, der stadig fylder hos dig. Det, der skete, var slet ikke i orden – og det er naturligt, at du stadig har det svært med din far. Det var din far, der er den voksne, det var ham, der gjorde noget forkert.
Det er rigtig vigtigt, at man ikke går rundt med sådan en hændelse helt alene. Det er vigtigt at kunne dele den med nogen. Derfor synes jeg, en psykolog lyder som en rigtig god idé. En psykolog kan nemlig både lytte til dig og spørge ind. Og han eller hun kan hjælpe dig med at få bearbejdet hændelsen og alle de følelser og tanker, jeg kan forestille mig, fylder hos dig.
Du spørger, om din psykolog ville have pligt til at fortælle det videre. Ja, det ville han eller hun have pligt til. Hvis et barn eller ung fortæller en psykolog om omsorgssvigt eller overgreb, har han eller hun pligt til at fortælle det videre. Det er det, der hedder underretningspligt. Den lov er lavet, fordi det er rigtig vigtigt, at børn og unge, der ikke trives derhjemme får hjælp og støtte.
Og derfor synes jeg også, det ville være det allerbedste, hvis du kunne fortælle en psykolog, pædagog eller skolelærer om hændelsen. Han eller hun ville så skulle fortælle det videre til kommunen, som så kunne hjælpe og støtte dig.
Jeg kan godt forstå dine overvejelser omkring din mor og lillebror, som du rigtig gerne ville passe på. Det er en rigtig god egenskab at ville passe på andre. Men samtidig er det også rigtig vigtigt at passe på sig selv. Derfor synes jeg stadig du skal overveje at sige det. Det kan godt være, det ville få nogle konsekvenser for andre. Men det synes jeg ikke, ville være din skyld. For du kan ikke gøre for, hvad der skete. Og du har ret til at få hjælp.
Måske har du lyst til at snakke lidt mere om hændelsen – og stadig være anonym? Måske vil du egentlig gerne fortælle om det, men vil gerne have nogle idéer til hvordan? Så synes jeg, du skal overveje at skrive eller ringe til os på 116 111. Her kan rådgiveren lytte til dig og give dig nogle idéer. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive eller ringe, hvis du får behov for at  snakke.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen