Hvad har en psykolog pligt til?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Det var en rigtig god idé du fik med at skrive herind. Specielt, når du er i tvivl om, hvad en psykolog har pligt til at fortælle videre. Her er du nemlig 100% anonym.

Jeg kan godt forstå, at hændelsen med din far er noget, der stadig fylder hos dig. Det, der skete, var slet ikke i orden – og det er naturligt, at du stadig har det svært med din far. Det var din far, der er den voksne, det var ham, der gjorde noget forkert.

Det er rigtig vigtigt, at man ikke går rundt med sådan en hændelse helt alene. Det er vigtigt at kunne dele den med nogen. Derfor synes jeg, en psykolog lyder som en rigtig god idé. En psykolog kan nemlig både lytte til dig og spørge ind. Og han eller hun kan hjælpe dig med at få bearbejdet hændelsen og alle de følelser og tanker, jeg kan forestille mig, fylder hos dig.

Du spørger, om din psykolog ville have pligt til at fortælle det videre. Ja, det ville han eller hun have pligt til. Hvis et barn eller ung fortæller en psykolog om omsorgssvigt eller overgreb, har han eller hun pligt til at fortælle det videre. Det er det, der hedder underretningspligt. Den lov er lavet, fordi det er rigtig vigtigt, at børn og unge, der ikke trives derhjemme får hjælp og støtte.

Og derfor synes jeg også, det ville være det allerbedste, hvis du kunne fortælle en psykolog, pædagog eller skolelærer om hændelsen. Han eller hun ville så skulle fortælle det videre til kommunen, som så kunne hjælpe og støtte dig.

Jeg kan godt forstå dine overvejelser omkring din mor og lillebror, som du rigtig gerne ville passe på. Det er en rigtig god egenskab at ville passe på andre. Men samtidig er det også rigtig vigtigt at passe på sig selv. Derfor synes jeg stadig du skal overveje at sige det. Det kan godt være, det ville få nogle konsekvenser for andre. Men det synes jeg ikke, ville være din skyld. For du kan ikke gøre for, hvad der skete. Og du har ret til at få hjælp.

Måske har du lyst til at snakke lidt mere om hændelsen – og stadig være anonym? Måske vil du egentlig gerne fortælle om det, men vil gerne have nogle idéer til hvordan? Så synes jeg, du skal overveje at skrive eller ringe til os på 116 111. Her kan rådgiveren lytte til dig og give dig nogle idéer. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive eller ringe, hvis du får behov for at  snakke.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.