Hvad fejler jeg?

Kære brevkasse!

Jeg skændes ofte med min mor, vi kan slet ikke sammen. Jeg har aldrig ondt af hende, hvis hun kommer til skade er jeg ligeglad, hvis hun er trist så er jeg også ligeglad. Jeg har slet ingen empati med hende. Folk synes tit, at jeg er led overfor min mor (hvilket jeg også er..) :/ Men de kender hende ikke som jeg gør!

Hun er tit nedladende overfor mig, fortæller mig at jeg ikke har et liv, og at jeg aldrig vil få det. Hun siger at jeg nok heller aldrig vil flytte hjemmefra, fordi at jeg ikke er klog nok til at få et arbejde. De forstår slet ikke, hvorfor det er at jeg ikke bryder mig om hende, og hvorfor jeg er overfor hende som jeg nu er.

Alle sammen synes det er synd for hende, og at jeg er ond. For noget tid siden kaldte hun mig narcissistisk, og det fik mig til at tænke over en masse ting. Jeg har læst, om at være narcissistisk, og jeg føler at nogle af tingene passer på mig.

Jeg har ingen empati overfor min mor, men overfor andre mennesker har jeg. Jeg synes at det synd, hvis nogle mister en person de havde kær, hvis der er sket noget forfærdeligt er det også synd. Men når der handler om folk der kommer til skade, eller hvis de er kede af det, og de begynder at fortælle alle sammen om det, så har jeg ingen sympati.

Jeg er meget en person der er ”get over yourself” Agtig, og jeg bliver irriteret når folk prøver, at få medlidenhed. Men det stopper ikke der, jeg kan godt lide at kontrollere folk, selvom jeg hader at indrømme det! Jeg vil gerne have at folk gør, som jeg siger (for det meste.) Men samtidig hader jeg når folk fortæller mig, hvad jeg skal gøre. Jeg gør ofte det modsatte af, hvad de vil have bare for at være på tværs.

Jeg har intet problem med at lyve, men jeg får altid dårlig samvittighed, når jeg lyver. Jeg ved jo godt at det er forkert, og jeg prøver også at undgå det, men når jeg står i situationen så har jeg intet problem. Jeg har læst at psykopater heller ikke har noget problem med, at lyve. Jeg er rigtig bange for, om jeg måske er psykopat! 🙁 Jeg tænker også, måske sociopat?

Jeg har læst, at de kan lide at se andre være kede af det, og jeg har det helt fint, når min mor er ked af det :/ Jeg føler mig som sådan et dårligt menneske, men jeg er så ligeglad når min mor er ked af det. Normale mennesker ville trøste personen, men det gør jeg ikke. Jeg er bare ligeglad.

Men jeg føler også, at jeg har en grund. Jeg har bare aldrig følt at min mor elsker mig, hun har aldrig været der når jeg har været ked af det. Jeg kan sidde og græde mig selv ihjel, uden hun overhovedet gider at kigge på mig! Hun truer ofte med at tage min kat væk fra mig, for hun ved, hvor meget hun betyder for mig!!

Jeg plejede, at være meget følsom, men jeg føler ikke så mange følelser mere. Nogle gange føler jeg en kortvarig glæde, andre gange er jeg sur, og nogle gange trist. Men ligemeget hvad så er jeg bare så ligeglad. Jeg er ligeglad med skolen, med min familie, mine venner og mig selv. Jeg kan sidde og stirre ind i en væg i 20 minutter, uden at tænke noget.

Jeg tænker sjældent noget, for jeg er ligeglad. Og det her kommer til at lyde underligt, men nogle gange føler jeg at der er ”tåget??” inde i mit hovede, som om jeg havde røget noget, men jeg har aldrig røget noget! Og de dage hvor der er ”tåget” inde i mit hovede, der tænker jeg slet ikke noget overhovedet. Jeg er bare i min egen lille verden, de dage. Og nogle dage er det helt klart, hvor jeg bare føler mig glad, og som om intet kan gøre mig ked af det. Jeg hører højt musik, og danser rundt.

De ”klare” dage er de dage der er bedst men desværre også dem der er mindst af. Der er også en sidste ting, som er mere om det, at være psykopat/sociopat/narcissistisk; Jeg føler mig tit overlegen, hvis der er noget jeg er god til føler jeg, at jeg er den bedste og at jeg ved bedst. :/ I starten er jeg altid meget sød, rar og venlig. Men når man kommer tættere ind på mig, bliver jeg irritabel, arrogant, ”moody” og til tider ond!

Jeg har det som om, at hvis der var en verden, hvor det var det gode mod det onde, så ville jeg være ond – og alle andre ville være gode. Tit så går jeg over grænsen, og det ved jeg også godt selv. Jeg kommer til at sige forfærdelige ting, som var ment som en vittighed, men når jeg hører mig selv sige det så fortryder jeg det meget hurtigt!

Jeg har tænkt på at snakke med en therapist, men jeg ved at jeg aldrig ville kunne indrømme mine problemer, overfor en hvor jeg sidder face-to-face. Det kan jeg bare ikke. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre 🙁 Jeg har altid ondt i maven, det er ligesom, at alle mine følelser gemmer sig der, og det gør bare så ondt på en måde.. Jeg kan altid føle den nervøsitet, tænk hvis jeg siger noget dumt, eller går over grænsen igen?

Jeg håber at det en dag bliver bedre, men hvordan?

Hilsen C….

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C. 14 år.

Jeg kan høre, at du tænker meget over hvordan din personlighed er. Det kan jeg godt forstå, for det er især i teenageårene, at vi går og skal finde ud af hvem vi er og hvor vi hører til.

Det lyder som om, dit forhold til din mor er noget anspændt. Det lyder også til, at hun er barsk overfor dig i de ting hun siger til dig. Det kan godt medvirke til, at du passer på dig selv og din følelser, ved ikke at vise for meget af din bløde side. Man kan ikke sige at du er narcisistisk eller sociopat, fordi du ikke føler medlidenhed eller empati over for din mor, når hun er ked af. For det kan der jo være mange grunde til. Det kunne lyde som om, at du ikke føler dig støttet af din mor. Vil det være en idé med en snak omkring de problemer I har derhjemme? Eller du kunne skrive et brev til hende. Nogle gange kan det være nemmere at skrive om ting, der kan være svære at snakke om, frem for at sige det.

Jeg tror, det vil en god idé, at der måske var en med til at hjælpe jer med at tale sammen. Det kan være en fra familien, skolen eller måske få hjælp af en rådgiver fra din kommunes anonyme rådgivning, måske kaldes det en familierådgivning. Man kan finde det på kommunens hjemmeside eller ringe og spørge efter nummeret.

Alle børn har ret til at deres forældre passer godt på dem. Det betyder også, at din mor skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme.

Hvis din mor er interesseret, er hun altid velkommen til at ringe til Forældretelefonen, for at få nogle gode råd til nogle af de konflikter I har. Måske kunne det hjælpe på, at du ville føle dig mere støttet af din mor. Forældretelefonen har åbent mandag, torsdag og fredag fra kl. 11 – 17 og tirsdag, onsdag og søndag fra kl. 15 – 21. Telefonnummeret er 35555557.

Du skriver at du er ligeglad med skolen, din familie, venner og dig selv. Og så skriver du, at du somme tider har dage hvor du føler at det er 'tåget' inde i hovedet. Det lyder ikke så rart og jeg kan få en tanke om, at du har for meget at se til og spekulerer over. Men, jeg tænker helt bestemt at det er vigtigt, at du kommer til lægen for at få tjekket det. Du eller din mor,  kan ringe og få en tid hos lægen eller du kan ringe og få en snak med lægen om det. Din læges nummer står på dit gule sundhedskort.

Måske kan du tage dit brev med, så lægen kan læse, hvordan du går og har det. Så kan lægen snakke med dig om, hvad der er bedst at gøre, så du får det godt igen.

Du skal vide at det er helt normalt at have en dårlig dag en gang i mellem, hvor humøret kan være helt nede. Også selv om man ikke lige ved, hvad grunden dog kunne være. Og så kan man have andre dage, hvor man er rigtig glad. Det er helt normalt. Du skriver at du har svært ved at sige tingene som de er, når du skal sige det ligeud til en person. Men måske er det nemmere når det er lægen, som ikke kender dig lige så godt som dine venner eller familie. For det er jo vigtigt, at lægen får de rigtige ting at vide, så du kan få det bedst muligt. Måske er det også en god idé at skrive en liste med ting, som du skal huske at få sagt. Så er det nemmere at huske.

Hvis du ikke lige har mod på de ting, jeg har foreslået...så håber jeg, at du vil ringe ind og få en snak.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.

Mange kram fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.