hvad er det

jeg har haft kvalme og ondt nederst i maven og har også kvalme hverdag

jeg er bage fordi ved ik hvad det er

ved ik hvad det er

jeg er kun 13 år

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år

Jeg kan godt forstå at det ikke er rart at gå rundt og være bange og have kvalme og ondt i maven hver dag.

Der kan være flere årsager til at man kan få kvalme og ondt i maven. Det er vigtigt du som det første lige taler med dine forældre om det og kommer til lægen for at bliver undersøgt for, om der er noget fysisk i vejen der gør, at du har ondt i maven og har kvalme. Der er mange forskellige årsager der kan gøre, man får den slags symptomer. Lægen kan undersøge dig, og fortælle om fejler noget du skal behandles for. Det er derfor super vigtigt, at du så hurtigt som muligt, fortæller dine forældre, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at bestille tid hos lægen. Du skriver du er bange, fordi du ikke ved hvad det er. Derfor er det også godt så hurtigt som muligt at kommer til lægen, så du evt. kan få en forklaring på dine symptomer. Måske er det din menstruation, der er på vej - det kan godt give smerter og kvalme. Men der er bedst at få det tjekket.

Det kan også være en god ide, at du fortæller til nogen at du er bekymret og bange. Det kan være en veninde eller dine forældre. Når man fortæller om sine tanker til en person, der lytter, får man ofte lidt mere ro indeni. Det kan også hjælpe at tage nogle dybe vejrtrækninger, hvis man er bange. Du kan fx prøve at ånde ind mens du tæller til 5., og ånde ud mens du tæller til 5. En dyb rolig vejrtrækning kan hjælpe dig med at genfinde roen. Du kan også prøve at forestille dig, at du ånder roen ind på en indånding og uroen ud på en udånding. På BørneTelefonens hjemmeside under gode råd, kan du læse flere gode råd om hvad man kan gøre hvis man er bange - det kan nemlig også give ondt i maven og kvalme. https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.