Brev
Hvad er det?
Hej børnebrevkassen.
Jeg er en pige på fjorten år, som har været en del igennem – har været indlagt på en psyk. afdeling i ca. 4 måneder for bl.a depression og anoreksi, og kæmper stadig hårdt med begge ting..
Her den sidste tid, har jeg bemærket noget underligt. Jeg føler ikke jeg kan slappe af. Når jeg f.eks sidder på mit værelse bliver jeg så ofte bange over selv den mindste ting. Det kunne være en lille lyd et sted fra eller andet.
Og typisk om aftenen bliver jeg bange – jeg kan ikke sætte en finger på præcist hvad, føler mig bare bange og anspændt. Jeg har en ubehagelig følelse om at jeg bliver overvåget konstant af en eller anden. Af en fremmede, men nogengange også af en jeg måske kender. Ofte kan jeg også blive bange for at andre kan læse mine tanker, og det gør at jeg bliver bange for at tænke, og prøver at distrahere mine tanker.
For eksempel har jeg en følelse af at der er en der overvåger at jeg sidder og skriver det her lige nu. Ofte om aftenen er jeg også bange hvis jeg kommer til at lave en lyd selv – jeg er bange for at personen jeg føler overvåger mig pludselig kommer og vil mig noget ondt. Er også ofte bange for at der er nogen der ligger under min seng og overvåger mig.
Som skrevet lider jeg af anoreksi, og hver gang min far sætter mig til at spise alene smidder jeg altid maden ud, og der får jeg bare følelsen af, at mine forældre får et billede i hovedet om at jeg gør det.
Der er også tit jeg føler jeg kan læse andres tanker, og ved når folk taler om mig, og hvad de taler om osv. Nogengange har jeg oplevet at jeg ser nogen slags skikkelser der gemmer sig for mig. Så jeg bare lige hurtigt kan se nogen skikkelser, men kun et øjeblik også har de gemt sig. Jeg føler at der er fare på færre konstant, og at der er nogen som vil dræbe mig. Selv når jeg er på toilet – bag en låst dør er jeg bange og anspændt.
Og mind tanker.. Jeg hører ikke stemmer. Men det er som om at jeg har nogen forskellige tanker som ikke er mine, som ‘snakker’ til mig. Altså noget inde i mig som ikke er mig. Nogengange kan jeg også forestille mig en mand iført sort tøj stå med våben bag mig og vil gøre mig noget ondt. Og nogengange kan jeg få forestillinger om andre der bliver såret.
Jeg er også nærmest mistroisk overfor alle. Jeg føler de skjuler et eller andet for mig og tror også altid de er falske overfor mig. Og når jeg F.eks bliver uvenner med nogen bærer jeg den UTROLIG meget nag. Hvilket jeg ikke plejer. Føler bare alle holder noget hemmeligt for mig og er falske overfor mig, og føler mig overvåget og er konstant bange og anspændt. Jeg føler ikke rigtigt jeg kan snakke med nogen om det – heller ikke min behandler. For jeg føler de alle har en hemmelighed for mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit lange brev, hvor du på en meget forståelig måde fortæller, hvordan du har det. Det lyder bestemt ikke rart sådan hele tiden at føle sig bange og anspændt, og føle at der er nogen, der overvåger dig.
Du fortæller også, at du har været indlagt på en psyk. afdeling, og at du har en behandler, men at du stadig kæmper hårdt og ikke føler, du kan snakke med nogen om det.
Derfor er det også bare rigtig godt, at du nu har skrevet herind…. Du skal ikke gå alene med disse tanker; - det bliver alt for tungt for dig i længden. Og når du skriver herind, tænker jeg, at du virkelig viser, at du er en sej pige, der vil, at dit liv skal være anderledes, og du gør selv en stor indsats. Det er bare SÅ godt gået, søde pige !!!
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, så godt jeg nu kan; - men jeg bliver bare sådan i tvivl om, hvordan jeg bedst hjælper dig…?!?
Jeg tror, det vil være rigtig vigtigt for dig at holde fast i, at du fortsat har brug for professionel behandling; - også selvom du føler, at alle holder noget hemmeligt for dig.
Måske kunne det være en hjælp for dig at skille dine følelser ad, og så kigge på, hvad din behandler måske kunne hjælpe dig med først. Fx din anspændthed ….. måske kan din behandler hjælpe dig med nogle afslapningsøvelser, som du kan træne og derved komme til at føle dig mindre anspændt.
Det næste kunne være det, at du er meget bange og føler at der er nogen, der overvåger dig – her kommer jeg til at tænke, om du mon får eller har fået medicin i forbindelse med den depression, du var indlagt for…? Måske har du brug for medicin…? Eller måske er medicin slet ikke godt for dig? Det vil din behandler måske kunne sige noget om…? Og ellers vil din læge måske kunne hjælpe dig med at finde ud af det?
Sådan tænker jeg, at du måske kan tage en ting eller en følelse ad gangen, og så kigge på det, der bare kunne gøre en lille positiv forskel for dig. Jeg ved, det kræver megen tålmodighed, og det kan føles rigtig svært, men jeg tror bare, at det tager tid at få det meget bedre, når du har det, som du har…
Jeg ved ikke, om du føler, at mit svar er nogen hjælp for dig, men det håber jeg selvfølgelig. Allerhelst ville jeg gerne spørge dig, men det kan vi jo ikke i en brevkasse. Hvis du føler, du har brug for at snakke mere, vil jeg derfor opfordre dig til at kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – det er gratis, og du er anonym. Du kan også sende en sms eller logge dig på Chatten – her sidder der rådgivere klar til at snakke med de mange børn og unge, der hver dag henvender sig.
Jeg håber, jeg har gjort en lille forskel for dig … Og jeg håber, du får den nødvendige hjælp, kære pige – for du fortjener at få det bedre, så du også kan få del i det sjove og dejlige ungdomsliv.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.