Hvad er det?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år
Tak for dit lange brev, hvor du på en meget forståelig måde fortæller, hvordan du har det. Det lyder bestemt ikke rart sådan hele tiden at føle sig bange og anspændt, og føle at der er nogen, der overvåger dig.
Du fortæller også, at du har været indlagt på en psyk. afdeling, og at du har en behandler, men at du stadig kæmper hårdt og ikke føler, du kan snakke med nogen om det.
Derfor er det også bare rigtig godt, at du nu har skrevet herind…. Du skal ikke gå alene med disse tanker; - det bliver alt for tungt for dig i længden. Og når du skriver herind, tænker jeg, at du virkelig viser, at du er en sej pige, der vil, at dit liv skal være anderledes, og du gør selv en stor indsats. Det er bare SÅ godt gået, søde pige !!!
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, så godt jeg nu kan; - men jeg bliver bare sådan i tvivl om, hvordan jeg bedst hjælper dig…?!?
Jeg tror, det vil være rigtig vigtigt for dig at holde fast i, at du fortsat har brug for professionel behandling; - også selvom du føler, at alle holder noget hemmeligt for dig.
Måske kunne det være en hjælp for dig at skille dine følelser ad, og så kigge på, hvad din behandler måske kunne hjælpe dig med først. Fx din anspændthed ….. måske kan din behandler hjælpe dig med nogle afslapningsøvelser, som du kan træne og derved komme til at føle dig mindre anspændt.
Det næste kunne være det, at du er meget bange og føler at der er nogen, der overvåger dig – her kommer jeg til at tænke, om du mon får eller har fået medicin i forbindelse med den depression, du var indlagt for…? Måske har du brug for medicin…? Eller måske er medicin slet ikke godt for dig? Det vil din behandler måske kunne sige noget om…? Og ellers vil din læge måske kunne hjælpe dig med at finde ud af det?
Sådan tænker jeg, at du måske kan tage en ting eller en følelse ad gangen, og så kigge på det, der bare kunne gøre en lille positiv forskel for dig. Jeg ved, det kræver megen tålmodighed, og det kan føles rigtig svært, men jeg tror bare, at det tager tid at få det meget bedre, når du har det, som du har…
Jeg ved ikke, om du føler, at mit svar er nogen hjælp for dig, men det håber jeg selvfølgelig. Allerhelst ville jeg gerne spørge dig, men det kan vi jo ikke i en brevkasse. Hvis du føler, du har brug for at snakke mere, vil jeg derfor opfordre dig til at kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – det er gratis, og du er anonym. Du kan også sende en sms eller logge dig på Chatten – her sidder der rådgivere klar til at snakke med de mange børn og unge, der hver dag henvender sig.
Jeg håber, jeg har gjort en lille forskel for dig … Og jeg håber, du får den nødvendige hjælp, kære pige – for du fortjener at få det bedre, så du også kan få del i det sjove og dejlige ungdomsliv.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.