Brev

Hvad er der galt med mig.

Hej

jeg er en pige på 12 år og jeg er ret sikker på at der er noget galt med mig. I næsten en måned har jeg haft det rigtigt dårligt.

Jeg er hele tiden ked af det uden nogen grund og jeg har også mistet appetitten så jeg spiser ikke så meget. Jeg er også begyndt at pille mit hår ud og græde mig i søvn om natten er det en depression?

Hilsen pigen på 12.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden, og derfor er jeg rigtig glad for, du har skrevet ind og delt dine tanker. Det viser mig, at du gerne vil have hjælp, og det er første skridt på vejen til at få det bedre.

Du har haft det dårligt i næsten en måned nu. Du er ked af det hele tiden, har mistet appetitten, er begyndt at pille dit hår ud og græder dig i søvn. Det er rigtig godt, du reagerer på alle de signaler, som din krop sender dig. Jeg håber, jeg kan give dig nogle råd til, hvordan du kan få det bedre.

Når man har det dårligt, kan det være svært overhovedet at overskue at spise, og man kan også miste appetitten, som du har gjort. Men lige meget hvad, så er det vigtigt at få noget at spise. Vores krop er nemlig ligesom en maskine, og maden er vores brændstof. Får du ikke mad nok, vil det også påvirke dit humør og overskud.

Du skal vide, at de fleste mennesker oplever svære perioder i deres liv, hvor de er nedtrykte og kede af det. Det lyder til, at du har sådan en periode lige nu, og så kan det hele se håbløst ud. Det er dog vigtigt du ved, at der er en vej ud af det, og du skal ikke kæmpe alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede med nogen om, hvordan du har det i øjeblikket.

Du nævner ikke dine forældre i dit brev. Måske har du allerede delt dine tanker og bekymringer med dem? Men hvis ikke, så tænker jeg, at det er en god idé at få åbnet op. Ofte er forældre dem, der kender deres børn bedst, og derfor har de gode muligheder for at hjælpe.

Jeg ved, det kan være svært at åbne op og tale om, hvordan man har det. Hvis du bare slet ikke kan få det sagt, kan du måske prøve at skrive det i et brev til dem – præcis som du har gjort til os. Jeg ved fra andre unge, at det kan være en god hjælp til at få taget hul på en svær samtale.

Du kan få idéer til, hvordan du kan bygge dit brev op her: guide til brev. Du kan også vise dine forældre mit svar. Det kan måske gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke skal sige så meget.

En mulighed er også at få talt med en anden voksen, som du har tillid til. Det kan måske være en lærer, en moster eller en venindes mor. Så kan han eller hun hjælpe dig med at få talt med dine forældre. Det vigtigste er, at du får talt med en voksen omkring, hvordan du har det, så du kan få det bedre.

Du spørger, om du har en depression? Det er noget, du skal have hjælp af en professionel til at finde ud af. Det kan f.eks. være din læge. Det kan være en god idé at bringe ind i samtalen med dine forældre. Dine forældre vil nemlig kunne hjælpe dig med at tage kontakt til lægen, og det kan også være trygt at have en forælder med til samtalen.

Hvis du sammen med lægen finder frem til, at du faktisk har en depression, så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Og heldigvis får langt de fleste af dem, der får en depression, det godt igen med den rigtige hjælp.

Du har taget et stort skridt ved at skrive herind og åbne op om dine tanker. Jeg håber, der er noget i mit svar, du kan bruge til at komme videre, så du finder én, du kan snakke med om, hvordan du har det. For du kan få det godt igen. Og du fortjener at have det godt.

Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for at tale mere om det. Det kan du gøre på BørneTelefonen på 116 111 eller på sms og chat.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat