Brev
Hvad er der galt med mig?
Kære Brevkasse.
Jeg ved ikke hvad der er galt med mig, der er altid problemer med mig. Nu skriver jeg dem, der fylder mest lige nu.
Jeg er virkelig ikke tilfreds med mit udseende. Når jeg ser på alle de andre, har de farvet hår, lavet negle eller har det smarteste tøj. Jeg har ingen af delene. Derudover har de hellere ikke så grimme bryster som mig.
Jeg føler, at mine bryster hænger, når de er bar og jeg ser mig i spejlet. De er ret store, og jeg er ikke stolt over det. Jeg kan knap nok se mig selv i spejlet, fordi at jeg får det dårligt. Og mit hår er grimt.
Jeg kæmper også med angst. Jeg har så meget angst for alt muligt. Såsom at jeg er så bange, når der bliver mørkt, jeg kan ikke gå alene, når der er mørkt. Jeg kan ikke engang sidde i stuen, når der er mørkt. Jeg et så bange for, at der er en morder. Og så har jeg en socialfobi. Jeg har netop afsluttet min psykolog (har også OCD), fordi jeg sluttede folkeren.
Jeg starter snart i gymnasiet, og er så mange for at folk har en forventning til hvordan jeg skal være:(( jeg føler mig også så alene, jeg føler ikke at jeg har nogle venner. En efter en svigter de mig, og kommer tilbage som om intet er sket. Jeg bliver ikke engang inv til mine “bedste venners” fødselsdage og fester. Jeg føler, at de er flove over mig.
Jeg blev også mobbet siden 6-9 af dem fra min årgang med at jeg var en freak. Jeg skriver nemlig bøger. Det har gjort mig så ked af det..
Og så kæmper jeg med min far, som går mig på nerverne. Jeg er voksen overfor ham, fordi han ikke kan finde ud af at tage ansvar. Og han opfører sig som et barn, og bliver pigesur hvis ikke han får sin vilje. Og jeg er så flov overfor ham, fordi han spiser så grimt. Det er slemt, han har ingen bordmanér.
Min mor forstår det ikke, kun at hun også synes han spiser så grimt.
Jeg kan ikke mere, og har ingen at snakke med.
Vh pigen på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Måske opnår du ro ved at skrive. Der er noget virkeligt godt ved at skrive de tanker ned, som man har i sit hoved.
At skrive kan være en måde at udtrykke sig på og få klarhed over ting, man tænker på. Man kan også skrive historier, hvor man bruger sin fantasi og forstillings-evne. Det er godt at kunne skrive.
At skrive kan være ligesom at gå ind i sit eget rum – man kan få en pause fra verden omkring. Det kan være rart, hvis man har mange problemer. Jeg kan se på dit brev, at du for tiden har en del, du tænker på.
Jeg kan se, at du har været en del igennem. Og voksne personer i dit liv har svigtet deres ansvar og ladet dig blive i et miljø, hvor du blev mobbet. Det er ikke godt.
For mennesker, der er blevet mobbet i længere tid, vil opleve nogle følger. Det kan være, at man er kommet til at tro på, at man ikke hører til fællesskabet med andre – fordi man er så grim og forkert.
Måske er de negative stemmer og kommentarer efterhånden blevet din virkelighed? Og din selvopfattelse? Måske er hele den negative holdning til dig selv og dit udseende et resultat af, at nogle har ‘udråbt’ dig til at være forkert?
Starten af dit brev giver mig en fornemmelse af, hvordan du kommer til at ‘shame’ dig selv. Jeg kan godt forstå, hvis du i dit inderste er ked af, at du må tale så hårdt til dig selv.
Hvor er det godt, at du har mulighed for at tage små pauser – for eksempel ved at sætte dig ned og skrive, og på den måde komme lidt tættere på dig selv – på en rar måde. Når du skriver, kan du måske mærke, at du kan få ro på tankerne og har det bedre med dig selv.
Det kræver en længere indsats at få det godt med sig selv, når man har været udsat for mobning og måske manglende støtte hjemmefra. Men det kan lade sig gøre at få et godt liv.
Når man slipper skammen ved sig selv og taler godt til sig selv, kan andre mennesker fornemme det. De kan bedre få øje på den person, man er. Og man får selv mere overskud til at interessere sig for mere for andre mennesker – og dermed har du gang i en opadgående spiral…
I processen med at få det bedre, har du behov for nogen at tale med. Andre mennesker kan give en ideer og forslag til, hvordan du kan øve dig i at fjerne dig selv fra det selvhad, som du er blevet påført. De kan inspirere og aflede dig fra de sædvanlige tanker, når de dukker op. Man får en større kraft, når man slår sig sammen med nogen, man kan tale med – og dele sine fremskridt med.
• Et sted at starte kunne være hos en unge-psykolog hos kommunen. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om de muligheder, du har for hjælp. Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp, så du kan få det bedre.
• Du kan også tage en tur forbi din læge. Din læge har mulighed for at hjælpe dig, for lægen har overblik over muligheder for hjælp i den kommune. Hvis du fortæller, at du har behov for at jeres samtale er fortrolig, så har lægen mulighed for ikke at fortælle dine forældre om samtalen.
• Har du prøvet at tale med https://www.headspace.dk/  ?Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi det nærmeste Headspace og få en samtale. Headspace er åbent for alle, også dig der ikke bor i en af de 15 Headspace-byer. Headspace tilbyder også samtaleforløb og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder.
Du kan måske stille dig selv den opgave at prøve en af disse muligheder for at tale med nogen. Dem du taler med, kan så måske give dig flere ideer til, hvem du kan kontakte.
Hvis disse muligheder mod forventning ikke virker, som du har brug for, så kontakt os igen. Så må vi tale sammen og finde frem til andre muligheder.
Alle unge, der skal starte på gymnasiet, er spændte. Jeg kan godt forstå, hvis du er en smule ængstelig over at skulle møde alle de nye mennesker. Men jeg tror på, at du nok skal komme igennem denne periode i dit liv. For du virker fast besluttet på at gøre noget. Og nu er du startet med at skrive herind…
Jeg håber, at du samtidig fortsætter med at skrive. For at kunne skrive er en virkeligt god ting…
Kærlig hilsen BørneTelefonen