Brev
hvad er der galt med mig?
Hej,
jeg er en pige på 15 år.
Jeg har nogle virkelig slemme soveproblemer som jeg har haft hele livet.
Næsten hver nat får jeg et slags anfald hvor jeg græder og ryster og ellers er det mest fordi jeg tænker helt vildt meget over alting og fordi jeg er bange for jeg ikke for sovet og for mørket og stresset og ked af det osv.
Jeg har altid bare “holdt ud” fordi jeg tænkte at det vel var normalt og jeg følte ikke nogle kunne hjælpe mg.
jeg har virkelig prøvet alle metoder til at sove og det er som om at om dagen så er jeg en helt anden person og der er ingen der har nogle ide om hvordan jeg har det.
jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre og jeg føler ikke der findes flere udveje end hvad jeg allerede har prøvet.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er så godt, at du skriver ind til os her på BørneTelefonen! Det er første skridt på vejen til, at du kan få noget hjælp til at sove bedre om natten. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan. Måske kan jeg lede dig i retning af nogen, som ved lidt mere om søvnproblemer, end jeg gør.
Det du skriver om natlige anfald med rysteture, gråd og tankemylder, lyder meget hårdt. Sådan skal det helst ikke være, når man lægger hovedet på hovedpuden om aftenen. Der er dog mange, der lider af søvnproblemer, og det kan skyldes mange forskellige ting, men det ved du nok allerede.
Ud fra din beskrivelse, synes jeg, at dine søvnproblemer lyder voldsomme. Derfor vil jeg råde dig til at opsøge en læge. Lægen kan undersøge, hvad disse søvnproblemer mon skyldes. Og lægen kan finde ud af, hvad der kan hjælpe dig til at sove bedre.
Jeg har læst lidt om søvnproblemer på internettet. Sådan har jeg fundet ud, at det kan handle om følelser, der tager overhånd. Derfor synes jeg, at det ville være en god idé, hvis du talte med fx en skolepsykolog. Det er vigtigt, at du opsøger hjælp, ligesom du så fint har gjort her, og ikke længere “holder ud”.
Du skriver, at du har prøvet en masse for at afhjælpe problemet. Det er virkelig godt! Men måske skal du nu have hjælp udefra, for at du kan begynde at sove godt igen.
Jeg tænker også på, hvor dine forældre mon er i alt det her? Og på hvorfor du mon er så ked af det. Hvis du har et godt forhold til dine forældre, synes jeg virkelig, at det ville være en god idé at tale med dem om din søvn. Ellers er der måske en god ven, en anden i din familie eller en lærer, som du kan tale med? Du kan også prøve at vise dem dit brev, hvis det er svært at tale om.
Søvn er så vigtig for os mennesker. Som du skriver, er det som om, du er en helt anden person om dagen end om natten. Derfor er der ingen der ved, hvordan du har det. Jeg tror det ville være rigtig godt, hvis du fortæller nogen om det, så du kan få noget hjælp. Præcis som du har gjort ved at skrive til os! Super godt gået.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar!
Skriv eller ring endelig til os igen, hvis du har brug for at tale mere om det, eller andre ting. BørneTelefonen har nummer 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen