hospitals besøg

hej børnetelefonen jeg er en pige på 12 snart 13

jeg har problemer med min nyer og det er virkeligt irreterinde forde jeg må ikke drikke så meget som andre fra min klasse

men det jeg r aller mest banfe for det er at jeg skal på hospitaler og have lagt et kateter og jeg skal nok have lattergas og jeger ekstrem nevøs og er bange for at det går galt og er bange for at jeg dør men tror ikke jeg dør men har bare haft så mange problemer med min krop hved ikke hvad jeg skal gøre for at ikke tænke på det dårlige

kan du hjælpe?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at du virker til allerede at have oplevet en del usikkerhed og utryghed. Derfor kan jeg også godt forstå, at du kan mærke, at du bliver nervøs for dit kommende hospitalsbesøg.

Når du skriver, at du kan frygte, at du skal dø selvom, selvom du egentlig godt er klar over, at det ikke er en virkelig risiko, så tænker jeg, at det er et udtryk for en generel usikkerhed. Jeg tænker, at den usikkerhed og nervøsitet sker på baggrund af dine tidligere oplevelser med din krop, som du måske ikke har følt, du ikke kunne kontrollere. Mon du kan genkende det?

Det er meget almindeligt, at man kan blive nervøs og opleve bekymrings-tanker, når der er sket ubehagelige ting. Nogen gange vokser tankerne, og man kan komme til at tænke, at alle mulige tarvelige ting sker uden, at vi kan gøre noget ved dem.

Når den slags sker, kan vi komme til at føle os forsvarsløse, og så kan det være svært ikke at lade bekymrings-tankerne bare få frit løb.

Noget af det, du kan forsøge, når du kan mærke, at du kommer til at tænke på alt det dårlige og alle de ting, du kan være bange for, er at distrahere dig selv. Det betyder, at du leder din opmærksomhed over på noget rart, så du på den måde også kommer til at tænke på noget rart. Hvis du allerede ved, at du har gjort, hvad du kan for at forberede dig på dit indgreb, så er bekymrings-tankerne ikke længere gavnlige. Og derfor kan du sagtens tillade dig blot at tænke på noget andet. Det kan du f.eks. forsøge ved at gå en tur, tage et bad, se en film, danse rundt til noget musik eller ringe til en ven.

Noget andet du kan gøre er at sætte ord på de dårlige tanker. Det kan du gøre ved at tale med en voksen, måske en af dine forældre, som du føler dig tryg ved. Du kan måske sige, at du godt ved, at mange af de ting, du er bange for ikke kommer til at ske Men at du alligevel har brug for at fortælle, hvad du er bange for. Du kan også vise dem dit brev, og eventuelt mit svar? Eller du kan prøve at skrive dine tanker ned i en lille bog.

Nogle gange kan vi faktisk komme lidt væk med negative tanker eller følelser, hvis vi på den måde placere dem uden for os selv. Og nogle gange kan det gøre det nemmere at forstå os selv og en situation, hvis vi deler vores tanker med andre. Hvis du kunne tænke dig lidt inspiration til hvordan man kan skrive et svært brev, kan du prøve at kigge her.

Jeg vil også gerne fortælle dig, at jeg sagtens kan forstå, hvis du er ked af, at du ikke kan alle de samme ting som de andre fra din klasse. Det kan føles så uretfærdigt, når vi på den måde føler os anderledes uden, at vi selv har valgt det.

Men jeg føler mig overbevist om, at det vil ændre sig med tiden. Måske ender du også med at være glad for de ting, der gør dig særlig Det kan også være, at du med tiden finder på en måde, hvor du kan deltage i ting med dine venner, men på din egen måde.

Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til måske at dele de ting, du er bange for med nogen tæt på.

Igennem livet vil vi opleve ting vi ikke kan kontrollere. Måden vi møder de ting på, kan få stor betydning. Og måden kan trænes og gøre os stærkere.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.