Brev
Hjemve på efterskole
Hej.
Er en pige på 16 år, som hår på efterskole.
Jeg har her på det sidste været rigtig ked af det over at skulle der hen, og føler ikke jeg kan magte ugen der kommer.
Jeg har det ellers rigtig godt, altså jeg har fået nogle rigtig gode venner og veninder.
Hver søndag når jeg skal hen til efterskolen får jeg det så dårligt og ville ønske at der skete boget så jeg kunne blive hjemme.
Jeg har ikke snakket med nogle omkring det, da jeg ikke er typen der snakker om følelser.
Håber i kan hjælpe mig med at give mig nogle råd så jeg kan få det nemmere.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Hvor er det godt, at alligevel du tager fat i os, når du ellers er sådan en type, der ikke snakker om følelser. Jeg vil meget gerne dele nogle tanker med dig, som måske kan hjælpe.
Faktisk er der rigtig mange mennesker, der på et tidspunkt kører fast i deres hverdag. Det sker for alle – også for efterskoleelever. Det er bare ikke noget, man hører om så tit.
I stedet hører man måske, at det er det bedste år i ens liv, og at efterskoleåret går så hurtigt.  Men mange oplever, at det netop også derfor kan være ret udmattende. Man er på en måde hele tiden ’på’. Både socialt og fagligt.
Jeg ved fra andre unge, at livet på efterskolen kan være krævende i sig selv. Men hvis noget bestemt tager din energi, er det måske vigtigt at kigge lidt nærmere på det? Uanset hvad, så er det rigtig godt, at du lytter din krops signaler.
Der er nogle konkrete ting, som du selv kan gøre for at få det nemmere:
1. Hvis du har svært ved at magte ting, så er det vigtigt at du slapper rigtig meget af, når du er hjemme på weekend. For eksempel ved ikke at have en masse aftaler eller familiearrangementer.
2. Du kan også tale med din kontaktlærer om muligheden for at ‘skrue lidt’ ned for arbejdstimer, sammenhænge og aktiviteter, du er en del af på skolen. Du og din lærer kan måske sammen komme i tanke om små ændringer på skolen, der kan hjælpe dig? Det lyder måske fjollet. Men nogle gange skal der ikke store ændringer til, før man får det bedre.
Jeg forestiller mig, at dine lærere gerne vil kende lidt mere til dine følelser. For så kan de bedre hjælpe dig. Gennem deres job har de hjulpet og talt med mange efterskoleelever gennem årene. Derfor kan det også være, at de har andre og bedre råd end dem, jeg nævnte ovenfor.
Det lyder faktisk som om, at du har nogle gode mennesker i dit liv, som du holder af. Derfor kan det også være, at de ville være gode at tale med? Måske kunne du øve dig lidt på at tale om følelser med dem?
Jeg tror også, at det kunne hjælpe dig at dele dine følelser med dine forældre. Lige nu ved de måske slet ikke, hvor meget efterskolelivet fylder hos dig? Hvis de ikke ved det, kan de jo heller ikke hjælpe og støtte dig.
Måske kan dine venner genkende de følelser og tanker, der rammer dig i denne periode? Måske du slet ikke er den eneste, der har det sådan på din efterskole? Vintermånederne og det tidligere forår kan ofte være lidt tunge, og folk er tit lidt trætte af det hele.
Hvis du har svært ved at finde modet til at tale med andre, kan det måske hjælpe at tænke på, at du allerede er begyndt at øve dig på at dele dine følelser og tanker ved at skrive herind? Måske det giver dig mod, at jeg forstår dig og tager dig alvorligt?
Hvis det føles svært at tale ansigt til ansigt kan du måske sende dem et brev – ligesom du gjorde hertil? Du kan finde hjælp til at skrive et brev her.
Jeg håber, at mit svar hjælper dig til at få det nemmere i denne periode. Måske det var rart at høre, at dine følelser og tanker er helt okay? For det er de.
Når du deler tankerne, tror jeg, at du igen får overskud til at magte dit efterskoleliv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen