Brev
Hjælp mod generthed
Hej BørneTelefon
Jeg har altid været en stille person i skolen, ikke når jeg er sammen med mine venner, men når jeg sidder i klassen med alle de andre og har undervisning. Hvis jeg skal sige noget foran hele klassen, begynder jeg at svede, og mine kinder rødmer.
Det plager mig, at jeg ikke er selvsikker nok til at turde række hånden op. Jeg ved ikke, hvordan det skal lykkes mig, at gøre det, og hvilke metoder jeg kan anvende for at opnå mit mål. Jeg vil gerne starte med at række fingeren op mindst en gang i timen.
Jeg har behov for nogle råd til mit problem, fordi det er virkelig frustrerende, og jeg ønsker inderligt at glemme min frygt.
Hjælp!
M.v.h. Den Generte
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Der er rigtig mange unge og faktisk også voksne, der har det som dig. Det der med at skulle tale foran en masse mennesker, det kan virke meget skræmmende.
Man kan få følelsen af, at halsen snører sig sammen og sommerfugle, der basker i maven. For tænk nu, hvis man kommer til at sige noget forkert? Denne følelse bliver heldigvis mindre og mindre, jo flere gange man prøver det, man er bange for.
Det lyder som om, at du rigtig gerne vil blive mere sikker i timerne. Og det kan du godt!
Først og fremmest tænker jeg, at det ville være en rigtig god idé at tale med din lærer om det. Fortæl din lærer om din usikkerhed, sådan at han/hun ved, hvorfor du måske ikke siger så meget i timerne. Samtidig kan I også sammen lave nogle aftaler, som kan gøre dig mere tryg.
F.eks. kan I aftale, at din lærer til at starte med, spørger dig om noget i timerne, som han/hun ved, at du kan svare på. Dette kan gøre det mere trygt for dig at sige noget foran de andre. I kan også aftale, hvornår i timen, du bliver spurgt.
Når du har gjort det nogle gange, kan du prøve at udfordre dig selv i skolen. Sig til dig selv: ”I dag skal jeg række hånden op én gang” (som du selv siger i dit brev). Du skal starte med at række fingeren op i de fag, du har godt styr på.
Du kan også starte med at øve dig sammen med din familie. Når I f.eks. sidder og spiser aftensmad, kan du fortælle om noget af det, du har lært. Det kan nemlig gøre det nemmere for dig dagen efter, at du har tingene højt før.
Hver dag inden du går i skole, kan du også kigge dig i spejlet og sige til dig selv: ”Jeg kan godt”. At sige sådan får nemlig din hjerne til at fokusere på, at du kan!
Jeg håber, du kan bruge svaret. Ellers er du meget velkommen til at ringe til os på 116111 og tale mere om det.
Rigtig meget held og lykke!
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen