Brev
Hjælp min ven
Hej allesammen.
Det er ikke mig men min ven som har et probelm.
En fra min klasse har en ven som jeg mødte på et tidspunkt og siden da er vi begyndt at skrive meget sammen. Hun fortalte mig så at hendes forældre var virkelig strenge hved hende og at hun havde det dårligt derhejmme og hun har prøvet at kontakte sin skole om det men at de ikke hjælper hende.
Jeg har selv været gennem vold i hjemmet så jeg forslog hende at snakke med komunen om det fordi de hjalp mig.
Jeg håber at i kan give mig nogen råd eller fortælle mig om det var et godt råd jeg ga hende eller om det vil gøre det hele være
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Det er bestemt ikke et dårligt råd. Det er rigtig godt at du vil hjælp hende. Og jeg tror, pigen er meget glad for, at hun har lært dig at kende. Jeg kan forestille mig, det er rigtig rart for hende at snakke med dig, fordi du måske kan forstå, hvad der foregår hos hende.
Det lyder dog som om, de lærere, pigen har talt med, ikke helt har forstået, hvad der egentlig sker hjemme hos hende. Eller måske tror de, at det går bedre hos pigen, fordi de ikke har hørt noget i lang tid? Hvis pigen har mod på det, kunne det være godt, hvis hun talte med en lærer igen. Og fik fortalt, hvordan hun har det, og hvordan det er hjemme hos hende?
Det kan være, hun vil have det godt med at have skrevet det hele ned, så hun får sagt det alt det, hun gerne vil sige, når hun taler med en lærer? Nogle gange kan man nemlig godt blive lidt nervøs, og så er det ikke altid, man får sagt, hvor galt det egentlig er.
En lærer skal også hjælpe pigen med at finde ud af, hvordan hun kan kontakte kommunen, hvis det er dét, hun har brug for. Hvis pigen fortæller om vold derhjemme, så skal læreren faktisk kontakte kommunen, så der kan komme hjælp til pigen og familien.
Din veninde er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på nummer 116 111 eller logge på Chatten. Vi vil nemlig også meget gerne hjælpe hende med at finde ud af, hvordan hun kan få det bedre derhjemme. Og hvis hun har brug for hjælp fra kommunen, vil vi også kunne hjælpe hende med det. Hun kan også få en voksen fra BørneTelefonen, en bisidder, med til at snakke med sin kommune, så hun får den hjælp, hun har ret til. Du kan se mere om vores bisidder, og måske vise det til din veninde: Gratis bisidder fra BørneTelefonen
Måske kan du vise hende dit brev sammen med vores svar?
Alle har ret til et godt og trygt hjem – også din veninde. Derfor er det så godt, du har skrevet herind, og at du støtter hende.
Jeg tænker også på, om der er en voksen tæt på dig, som du kan tale med? Det kan nemlig godt være lidt hårdt at høre, at ens veninde har det rigtig skidt derhjemme, og måske føler du, at du burde gøre en hel masse for at hjælpe hende?
Men du har gjort alt, hvad du kunne. Og måske har du også brug for at tale med nogen om de ting, din veninde har fortalt, så du ikke går rundt med den viden og de tanker helt alene?
Du er en rigtig god ven! Og jeg håber, din veninde tager dine gode råd og støtte til sig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen