Brev
Hjælp min far er utro!
Hej.
Jeg er 19 år og bor stadig hjemme.
Igår var jeg på min fars computer, hvor jeg så nogle videoer hvor han var sammen med nogle andre kvinder.
Min mor har engang været min far utro( mange år siden), men de fandt ud af det, og har sølvbryllup i år. Jeg så at der var en del videoer, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg er virkelig bange for at konfrontere min far med det, Da jeg er bange for hvordan han vil reagere, og hvordan vi vil have det sammen efter det.
Jeg er også bange for at sige det til min mor, da hun går meget og er ked af det, og er lige blevet fyret. Jeg er også vildt bange for at at de ender med at blive skilt, og vilnslet ikke være grunden til det!
Derudover går jeg med de tanken, at jeg er bange for hvordan det vil reagere på det, hvis de ender med at blive skilt.
Hjælp mig!!
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Sikke en svær situation, du står i. Jeg er glad for, at du skriver herind for det kan være meget vanskeligt at gå med sådan en viden alene.
Du fortæller, at din mor tidligere har været utro, men at dine forældre alligevel fandt ud af det sammen. Jeg tænker at der er noget, der må gøre, at de valgte at fortsætte deres ægteskab. Det er vanskeligt at blive klog på andres kærlighedsforhold for ingen forhold er ens. Der er nogle mennesker, der lever sammen og er glade for hinanden men har en aftale om et åbent forhold forstået på den måde at det er i orden at være intime med andre end deres ægtefælle. Jeg ved ikke om det kunne være tilfældet for dine forældre, for hvis dette er en mulighed så er der en stor chance for at din mor er vidende om din fars utroskab.
Ud fra dit brev læser jeg det som om du opstiller to muligheder. At du enten kan tale med din far eller mor om den viden, du har fået. Måske går du også og leger med tanken om blot at holde det for sig selv og lade som ingenting? Det ved jeg, at mange andre børn og unger i samme situation overvejer, fordi de er nervøse for konfrontationen og eventuelle konsekvenser. Jeg kan sagtens forstå, at det kan føles som den letteste løsning, men det kan være meget svært at bære på sådan en viden alene og man kan føle at man lyver over for sig og sine forældre. Hvis du overhovedet har mod på det, tænker jeg at du skal tale med din far. Du kan overveje at vise dit brev og mit svar, hvis det føles lettere for dig at konfrontere ham på den måde.
Jeg kan sagtens forstå, at du kan blive bange ved tanken om at dine forældre muligvis ikke forbliver sammen. Hvis du vælger at tale med enten din mor eller far, skal du forberede dig på,at den næste tid nok kommer til at være svær . Jeg tænker, at du muligvis vil kunne mærke spændinger mellem dine forældre, men måske også mellem dig og din far.
Måske kan det hjælpe dig at være lidt mere sammen med venner, fordybe dig ekstra i skolebøgerne eller noget helt tredje. Det kan også være, at du oplever, at det bliver mere tåleligt, hvis du deler dine bekymring for dine forældres ægteskab med én du stoler på. Du skal jo kun fortælle de detaljer, du selv vil, men måske kan være rart at få lettet dit hjerte.
Her til sidst vil jeg lige fastslå, at hvis din far og mor vælger at gå fra hinanden, så er det på ingen måde din skyld. Hvis de går hvert til sit, så er det deres valg, truffet på baggrund af de beslutninger de selv har taget
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
BørneTelefonen