Hjælp min far er utro!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Sikke en svær situation, du står i. Jeg er glad for, at du skriver herind for det kan være meget vanskeligt at gå med sådan en viden alene.

Du fortæller, at din mor tidligere har været utro, men at dine forældre alligevel fandt ud af det sammen. Jeg tænker at der er noget, der må gøre, at de valgte at fortsætte deres ægteskab. Det er vanskeligt at blive klog på andres kærlighedsforhold for ingen forhold er ens. Der er nogle mennesker, der lever sammen og er glade for hinanden men har en aftale om et åbent forhold forstået på den måde at det er i orden at være intime med andre end deres ægtefælle. Jeg ved ikke om det kunne være tilfældet for dine forældre, for hvis dette er en mulighed så er der en stor chance for at din mor er vidende om din fars utroskab.

Ud fra dit brev læser jeg det som om du opstiller to muligheder. At du enten kan tale med din far eller mor om den viden, du har fået. Måske går du også og leger med tanken om blot at holde det for sig selv og lade som ingenting? Det ved jeg, at mange andre børn og unger i samme situation overvejer, fordi de er nervøse for konfrontationen og eventuelle konsekvenser. Jeg kan sagtens forstå, at det kan føles som den letteste løsning, men det kan være meget svært at bære på sådan en viden alene og man kan føle at man lyver over for sig og sine forældre. Hvis du overhovedet har mod på det, tænker jeg at du skal tale med din far. Du kan overveje at vise dit brev og mit svar, hvis det føles lettere for dig at konfrontere ham på den måde.

Jeg kan sagtens forstå, at du kan blive bange ved tanken om at dine forældre muligvis ikke forbliver sammen. Hvis du vælger at tale med enten din mor eller far, skal du forberede dig på,at den næste tid nok kommer til at være svær . Jeg tænker, at du muligvis vil kunne mærke spændinger mellem dine forældre, men måske også mellem dig og din far.

Måske kan det hjælpe dig at være lidt mere sammen med venner, fordybe dig ekstra i skolebøgerne eller noget helt tredje. Det kan også være, at du oplever, at det bliver mere tåleligt, hvis du deler dine bekymring for dine forældres ægteskab med én du stoler på. Du skal jo kun fortælle de detaljer, du selv vil, men måske kan være rart at få lettet dit hjerte.

Her til sidst vil jeg lige fastslå, at hvis din far og mor vælger at gå fra hinanden, så er det på ingen måde din skyld. Hvis de går hvert til sit, så er det deres valg, truffet på baggrund af de beslutninger de selv har taget

Jeg ønsker dig alt det bedste

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.