Brev
HJÆLP – min anoreksi.
Hej.
Jeg er en pige på 15 år. Jeg er 162 cm høj, og vejer 40,9 kg.
Jeg fik diagnosen anoreksi for et halvt års tid siden. Jeg har været i lidt psykolog behandling, men det hjælper ikke.
Da min anoreksi startede, vejede jeg ca. 46 kg. De to psykologer jeg går hos, er meget dygtige og professionelle. Men jeg føler ikke det hjælper mig.
Mine forældre har nu taget mig ud af skolen, og jeg har været hjemme under fuld overvågelse i 3 uger. Men det går stadigvæk værre. Jeg føler aldrig jeg er tynd, men føler altid jeg skal kæmpe videre, for at blive det. Men nu til mit spørgsmål.
Mit højeste ønske, trods af at jeg er benægtelse, er nok at blive indlagt. Jeg er så bange, og jeg kan slet ikke styre det mere.
Jeg spiser næsten ingenting, og jeg er tit svimmel og så fryser jeg ALTID. Men kan jeg godt tillade mig at spørge mine forældre om de bil gå ”videre” med min behandling, evt, en indlæggelse?
For jeg har virkelig brug for der snart sker noget, jeg ved bare ikke hvordan.
På forhånd, tak.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg synes. at dit ønske om at blive indlagt er et rigtig godt ønske, og jeg synes helt bestemt,at du sagtens kan tillade dig at sige det til dine forældre.
Du skriver, at du er benægtelse, men dit ønske om indlæggelse viser mig, at du er på vej til at ville en forandring. Det er fint, for sygdommen anoreksi vil dig ikke noget godt. Tvært imod er den i gang med at skade din krop og din hjerne - den måde du kommer til at tænke om dig selv. Så det er rigtig fint, hvis du finder ud af at DU vil noget andet end sygdommen.
Jeg kan godt forstå, at du er bange, og jeg kan forestille mig, at du længes efter, at der sker noget for godt dig, så jeg synes, at du hurtigst muligt skal fortælle om dit ønske til dine forældre.
Det lyder som om både dine forældre og dine 2 psykologer er en slags sikkerhedsnet for dig. Det skal du endelig benytte dig af.
Til sidst vil jeg gøre dig opmærksom på www.spiseforstyrrelser.dk som du måske kan have glæde af at kigge på, og måske også dine forældre.
Mange gode tanker og ønsker om held og lykke fra BørneTelefonen
har du en spiseforstyrrelse?
En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.
En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.
Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.
Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.