Brev

Hjælp! Jeg er så stresset, at det rammer mig fysisk!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg er glad for, at du har skrevet til BørneTelefonen, for jeg tror, at der er flere og flere børn og unge, som føler sig stressede ligesom dig - men som ikke ved, hvad de skal gøre.

Umiddelbart tror jeg ikke, at løsningen er at blive væk fra skolen. Du skriver i dit brev, at du bliver meget nervøs, når du skal læse højt for klassen, og at især én lærer gør du bange og nervøs. Du skriver også, at du allerede har skiftet skole og det er det desværre ikke blevet bedre af. Jeg er glad for, at du snakker med din mor om, hvordan du har det – det er super godt! Måske kan din mor hjælpe dig med at snakke med dine lærere, om hvordan du har det, og at du bliver stresset og nervøs? 

Måske det kan også hjælpe at tænke over, hvor meget du laver til hverdag? Jeg ved ikke, hvordan din dag ser ud, men hvis du nu på en enkelt dag både skal i skole, til fritidsinteresse, lave lektier, og være sammen med dine venner, så kan du måske overveje at droppe noget af det, så du kan få tid til at slappe af og bare være dig selv? 

Du har helt ret, når du skriver, at du ikke kan blive væk fra skolen for evigt. Det kan virkelig forstyrre din skolegang, og jeg tænker faktisk, at det kan være med til at give dig mere stress, hvis du kommer bagefter i skolen. Måske vil det være godt for dig at snakke med skolepsykologen om, hvordan du har det? Der kan godt være ventetid, så du og din mor kan starte med at gå til lægen og få en snak om, hvad der kan gøres… Der er mange unge, som oplever mange af de samme symptomer, som har fået hjælp ved at gå til lægen.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der altid sidder søde rådgivere der er klar til at snakke med dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat