Hjælp jeg er gravid

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 14 som står overfor en masse problemer jeg mp have hjælp til. Jeg kom sammen med en fatastisk fyr på 18år for 6 måneder siden, vi begyndt og have sex ca 2 måneder efter vi kom sammen.

Først beskyttede vi os og passede meget på da vores familier ikke brød sig om der var sådan en stor aldersgrænse, tiden ændrede sig og vores familier begynde og acceptere vores forhold så vi stoppede med at beskytte os under sex! Og det skulle vi aldrig havet gjort.

Jeg har ikke haft min menstruation i 2 måneder og vi begyndte og syntes det var mærkeligt så jeg tog en test. Alt var son jeg regnede med “positiv” og nu er jeg helt ude af mig selv. Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil helt vildt gerne have det barn. Men kan det gå ud over min kæreste da jeg jo er under den seksuelle lav alder. Jeg vil også lige sige at min mor står overfor en stor sag i retten mod mine søskendes far. Som vil have forældremyndigheden selvom han aldrig rigtigt har været i deres liv!

Kan min graviditet vis jeg vil beholde barnet påvirke min mors sag ? Jeg har brug for hjælp håber jeg for svar

Hilsen den forvirrede

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

At blive gravid uden at have planlagt det kan sætte utrolig mange tanker i gang. At få et barn er en stor ting i ens liv, og der medfølger et stort ansvar. Det lyder til, at der for dig er mange forskellige ting og tanker forbundet med graviditeten. Det er godt, at du skriver herind. Det her svar vil blandt andet handle om, hvem du kan tale med i den her situation. Jeg håber, at svaret kan være en hjælp for dig.

I den situation du står i nu, er det vigtigt at tale med en voksen om det hele. En mulighed er, at du taler med din mor eller en anden voksen, du er tryg ved, om testen og alle de tanker, du har om graviditeten. Din mor vil kunne tale med dig om det hele, støtte dig og vejlede dig i forhold til, at du er gravid. Du kan også tale med din mor om de konsekvenser, det kan have for din kæreste, at du er under den seksuelle lavalder. Jeg tænker, at hvis både din mor og hans forældre er ok med jeres forhold, så er der nok ikke nogen af dem, der vil anmelde ham. I får brug for begge familiers støtte, hvis I vælger at beholde barnet, så jeg håber, I begge vil kunne tale med jeres familier så hurtigt som muligt.

Du skriver, at du er nervøs for, hvorvidt din graviditet kan påvirke din mors sag om forældremyndighed angående dine søskende. Det er rigtig modent og ansvarligt af dig, at du bekymrer dig om din mors sag, men husk nu, at det er dig, der er barnet, og hende der er den voksne. Jeg forstår godt din bekymring. Det burde ikke påvirke hendes sag, men måske vil det være rart for både din mor og dig, at din mor søgte rådgivning - f.eks. hos vores ForældreTelefon på 35555557.

Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du tager kontakt til din læge hurtigst muligt. Det kan være godt at tale med en fagperson om at være gravid og alt det, en graviditet indebærer. En læge kan nemlig vejlede dig i forhold til dine tanker om graviditeten og give information om at være gravid. Måske kan din mor gå med, og jeg tænker også, at det vil være rart for din kæreste at være med i processen, hvis det er ok med dig?

 Jeg ved, det var mange oplysninger i ét svar, og måske sidder du tilbage med flere tanker og spørgsmål. Så måske vil det være rart for dig at ringe til os på BørneTelefonen på nr 116111 og snakke det hele igennem med en rådgiver. Det kan give et bedre overblik, og nogle gange får man øje på nogle muligheder, mens man taler om tingene.

Kram fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)