Brev
Hjælp jeg er bange.
Hej.
Mit problem er, at jeg hele tiden er bange.
Jeg kan ikke kan sove om aftenen, fordi jeg er bange. Jeg er bange for, at der vil komme nogle ( på mit værelse)
Jeg er bange for, at der sker mig noget. Jeg er bange for, at jeg får indbrud i mit hus. Jeg er bange for, at hvis jeg sover så kan jeg ikke se hvis der skulle ske noget. Jeg føler at der er nogle på mit værelse, fordi jeg ser skygger. Jeg er bange for, at der er nogle der vil gøre mig noget. Jeg er bange for, at der sker min familie noget.
Det her er bare nogle af de tanker jeg har. For jeg har så mange andre.
Jeg ved godt nogle af tingene lyder helt vildt skøre. Men det er helt forfærdeligt at have de her tanker. Og jeg kan bare ikke få dem væk.
Jeg håber i kan hjælpe mig!
Pige 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er bestemt ikke rart at have bange tanker om mange ting. Der er bare rigtig mange børn og unge, som tænker en del over ting, som måske kan ske og ser ting, som de synes er farlige. Det kan gøre, at man hele tiden bekymrer sig og de bange tanker kommer til at fylde alt for meget, så alle de gode ting ikke får plads til at gøre dig glad og tryg. Det er meget normalt at man kan blive bekymret over ting, man kan frygte kan ske. Det er også en del af at være menneske, vi kan nemlig lave forestillinger om fremtiden. Men det skal ikke fylde så meget, at der ikke er plads til at alle de gode og glade ting, der også er i livet.
Noget af det man kan gøre med bange tanker er;
• at tale med nogen om det, som lytter og hjælper dig til at blive tryg igen. Måske få en tryg snak med dine forældre ved sengetid, hvis det er der tankerne oftest dukker op.
• at du bestemmer mere over de bange tanker. Hvornår du har tid til at tænke på dem, og hvornår på dagen det er. Det er altså dig, der kan begynde at bestemme, hvilke tanker og hvornår du tænker de tanker.
• stil udfordrende spørgsmål til de bange tanker. Fx skyggerne du synes at se på værelset, stil et spørgsmål til dem (de bange tanker) om, de virkelig tror, at de skygger du ser, i virkeligheden er noget farligt – noget der kan gøre noget mod dig?
• Tænk over, at du vågner hver morgen og der er ikke sket noget farligt, udover at de bange tanker får dig til at tro det. Så de bange tanker er “bare” tanker, der kommer til at gøre dig bange
• Og måske kan det også hjælpe at lytte til musik eller gøre andre ting, der giver dig ro – du kan kigge her: https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/
• Tænk mere over de gode ting der sker, det du er glad for og det du glæder dig over.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag og du har fået mod på at tage et skridt mere, så de bange tanker ikke fylder det hele hos dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen