Brev

Hjælp jeg er bange.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er bestemt ikke rart at have bange tanker om mange ting. Der er bare rigtig mange børn og unge, som tænker en del over ting, som måske kan ske og ser ting, som de synes er farlige. Det kan gøre, at man hele tiden bekymrer sig og de bange tanker kommer til at fylde alt for meget, så alle de gode ting ikke får plads til at gøre dig glad og tryg. Det er meget normalt at man kan blive bekymret over ting, man kan frygte kan ske. Det er også en del af at være menneske, vi kan nemlig lave forestillinger om fremtiden. Men det skal ikke fylde så meget, at der ikke er plads til at alle de gode og glade ting, der også er i livet.

Noget af det man kan gøre med bange tanker er;

  • at tale med nogen om det, som lytter og hjælper dig til at blive tryg igen. Måske få en tryg snak med dine forældre ved sengetid, hvis det er der tankerne oftest dukker op.
  • at du bestemmer mere over de bange tanker. Hvornår du har tid til at tænke på dem, og hvornår på dagen det er. Det er altså dig, der kan begynde at bestemme, hvilke tanker og hvornår du tænker de tanker.
  • stil udfordrende spørgsmål til de bange tanker. Fx skyggerne du synes at se på værelset, stil et spørgsmål til dem (de bange tanker) om, de virkelig tror, at de skygger du ser, i virkeligheden er noget farligt – noget der kan gøre noget mod dig?
  • Tænk over, at du vågner hver morgen og der er ikke sket noget farligt, udover at de bange tanker får dig til at tro det. Så de bange tanker er “bare” tanker, der kommer til at gøre dig bange
  • Og måske kan det også hjælpe at lytte til musik eller gøre andre ting, der giver dig ro – du kan kigge her: https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/
  • Tænk mere over de gode ting der sker, det du er glad for og det du glæder dig over.

Jeg håber, at du kan bruge mine forslag og du har fået mod på at tage et skridt mere, så de bange tanker ikke fylder det hele hos dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Har du tanker som:
Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.