Brev
hjælp hurtigt
børne brevkasse
jeg har lige nu fundet ud af jeg har 1 testikle
hvad gør jeg
ville det her gøre noget med min krop
jeg er 13 er det for sent at få den ned ?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit brev. Det er altid godt at være opmærksom på sin krop, og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind. For det er ikke rart at gå rundt og være nervøs.
Jeg kan berolige dig. Det her vil ikke gøre noget ved din krop, og det er ikke for sent at få den ned. Det, der nogle gange sker, når drenge er i 5-9 års alderen, er, at en muskel i pungen trækker testiklen op i bughulen. Så du har begge dine testikler, den ene er bare gemt lidt væk. I puberteten vil testiklen af sig selv falde ned i pungen igen. Og hvornår dette præcis sker, er forskelligt fra dreng til dreng.
Når man er ung, kan man stille sig selv mange spørgsmål om sin krop, og det er helt normalt, at man bliver bange for, at noget er unormalt eller i vejen. Her har du altid mulighed for at kontakte din læge eller sundhedsplejersken på din skole, som begge meget gerne vil besvare dine spørgsmål.
Jeg håber, du har kunnet bruge mit svar. Hvis du har flere spørgsmål eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen