Brev
hjælp
hver søndag kan jeg ikke falde i søvn fordi at jeg ved at jeg skal til idræt næste dag.
Det er ikke så meget selve idrætten men mere det med bad… Jeg kan ikke lide at skulle stå foran en hel masse andre nøgne drenge. Jeg kan heller ikke lide at være nogen foran andre.
Mine forældre bliver sure når de finder ud af at jeg har sprunget badet over. Mine lærer er også nogle idioter (ifølge mig) når det kommer til bad. Det er den sidste time, så kan jeg ikke bare tage badet der hjemme.
Jeg er bange for idræt pga badet efter. Hvad skal jeg gøre?
Please hjælp! <3
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev. Selvom det måske ikke hjælper så meget, så skal du alligevel vide, at der er mange andre, der også synes, at det kan være lidt svært at bade efter idræt. Det kan der være flere grunde til..
Nogle føler måske, at de ser “forkerte” ud. Og så kan man være bange for, hvad andre tænker. Men som du måske allerede selv har lagt mærke til, så ser vi alle jo lidt forskellige ud.  Så jo mere vi “opdager” hinandens forskelligheder, jo lettere bliver det også at acceptere ens eget udseende.
Du har måske også lagt mærke til, at der sker meget med kroppen.. Man begynder at udvikle sig fra dreng til mand, og det gør, at forskellene er endnu større lige nu. Nogle er måske begyndt at få hår forskellige steder på kroppen, og tissemændene er måske også begyndt at ændre størrelse hos nogen, mens kroppen stadig ligner “sig selv” hos andre. Det er helt normalt.
Man kan måske også være bange for, om man får stiv tissemand, mens man står i badet med andre. Det er alt sammen normalt at tænke sådan.  Hvis du er lidt nysgerrig, kan du læse mere om tissemænd, størelser osv. her.
Måske kan du prøve at snyde dig selv og se, om du kan “glemme” tankerne om badet og det at være “nøgen”, og istedet se badet som noget hygiejnisk, altså at man skal vaske sveden af kroppen for at undgå sygdomme m.m. Du kan også øve dig i at tænke, at din krop er lige, som den skal være.
En anden ide er, at du prøver at være ærlig – enten over for dine forældre eller din lærer. En snak om det, der er svært, kan tit være rigtig rar. Og måske der også er andre af dine klassekammerater, der har det på samme?! Så kan læreren måske hjælpe med at sørge for, at det bliver mere “trygt” at gå i bad. Det kan du overveje..
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Ellers kan du altid skrive eller ringe igen på 116111, så vil vi gøre vores bedste for at hjælpe dig.
Mange hilsner
BørneTelefonen