Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Det er bare super vigtigt, at dem man bruger sin tid med, er nogen, der respekterer én og ens grænser. Du er i et forhold med en fyr, som ikke respekterer dine grænser. Han lytter og stopper ikke, når du siger fra. Hvor er det bare godt, at du skriver herind, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.

Aller først vil jeg rigtig gerne fortælle dig, at jeg synes, at det er super flot, at du er så opmærksom på dig selv og dine grænser. Du har mærket, at han har presset dig til at gøre seksuelle ting, som du ikke havde lyst til. Du reagerer ved at forsøge at sige fra overfor ham ved at slå op. Det synes jeg er helt vildt stærkt af dig. Der er nemlig slet ikke nogen, som skal presse én til at gøre seksuelle ting, eller andre ting generelt, som man ikke har lyst til. Man skal heller ikke tvinges til at blive i et forhold, som han gør med dig nu.

Jeg tænker, at det vil være en god ide at få hjælp af en voksen. Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre på grund af de seksuelle ting. Jeg tænker, at det alligevel vil være en god ide at fortælle dem, at din kæreste ikke vil lade dig slå op med ham. Du kan også fortælle, at du er bange for, at der sker noget med ham, hvis i slår op på grund af hans depression og selvskadning. Du behøver ikke fortælle dem om det seksuelle, hvis du ikke har lyst til det.

Dine forældre kan snakke med ham, og se om det kan hjælpe. Det kunne måske også være en god ide, at dine forældre ringer til hans forældre. Så kan de få at vide, hvordan deres søn har det, så de kan hjælpe ham. Hvis du har mod på det, kan du også selv snakke med hans forældre om det. Hvis det er svært for dig at snakke med nogle voksne om det, kan du vise dit brev og mit svar. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.

Hvis det ikke lige er muligt for dig, så kunne du måske få støtte hos dine veninder. Du kan igen sige og skrive til din ekskæreste, at det ikke går mellem jer, at det er slut. At du ved, at han har nogle svære ting, men at han skal have hjælp fra andre. Det kan være hos rådgivningen www.selvskade.dk, lægen og hans forældre, som kan give ham den rigtige hjælp og støtte.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg håber også, at du har mod på at følge nogle af mine råd. Du har selv været stærk og forsøgt at sætte grænser og sige fra overfor ham. Det er vigtigt, at du får hjælp til at sige fra overfor ham, når han ikke vil lytte til dig. Det er rigtig omsorgsfuldt af dig at tænke på, hvordan han har det. Men det er hans forældres ansvar at hjælpe ham. De må hjælpe ham, så du også kan få det godt igen. Til slut vil jeg gerne sige, at du endelig skal blive ved med at mærke efter dine egne grænser og sige fra, når du kan mærke, at de er ved at blive overtrådt. På den måde er du nemlig tro overfor dig selv, og det er en meget vigtig egenskab at have.

Du er meget velkommen til at skrive eller snakke med os på 116111, hvis du har brug for det – fx omkring de sexuelle grænser, der er blevet overskredet – eller lige hvad du har brug for at dele med os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.