Brev
HJÆLP
Kære BørneTelefonen
Jeg har det virkeligt dårligt
mig og min mor har det ikke godt sammen
min mor ryger indenfor
jeg får det dårligt af det og jeg har et attitude problem og jeg går til AKT på skolen
jeg prøver også
jeg har også en far men han ryger idet mindste udenfor for at beskytte mig og min søster
jeg føler min mor hader mig
det er virkelig lang tid siden hun sidst sagde hun elskede mig
vi har haft et skænderi hvor det endte med hun sagde først at jeg ikke måtte kalde hende for mor
så skændes vi lidt mere
til sidst bliver jeg så ked af det
jeg siger “hvis du virkelig hader mig så meget hvorfor har du mig så”
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
hun vil ikke snakke med mig
hun er altid så sur????????
jeg håber i vil hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11år.
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, og at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det er fint, at du skriver til BørneTelefonen og beder om hjælp. Så nu har du faktisk gjort noge ! Flot!
Når man har det skidt, er det nemlig rigtig vigtigt at komme af med sine tanker, så man ikke går alene med dem inde i hovedet. Der kommer tankerne nemlig til at fylde rigtigt meget, hvis de ikke bliver delt med nogen.
Din mor har sagt nogle meget hårde ting til dig, som selvfølgelig gør dig ked af det. Og det gør det endnu værre, at hun ikke vil tale med dig. Det kan føles som en meget hård straf. Det lyder som om, du har et bedre forhold til din far, så jeg tænker på, om han måske kunne hjælpe dig? Måske kunne du fortælle ham, at du er rigtig ked af, at det går så dårligt mellem din mor og dig. Og måske kunne han tale med din mor om det?
Jeg kender jo ikke din mor, men jeg forstiller mig, at hun er inde i en svær periode i sit liv, og derfor ikke har overskud til sin datter. Det kunne måske være en forklaring på, hvorfor hun reagerer så negativt over for dig. Men det betyder ikke, at det er i orden for dig. Hvis voksne har det svært i deres liv, kan de få hjælp .Det må ikke gå ud over børnene.
Hvis dit forhold til din mor ikke er blevet bedre efter ferien, synes jeg, du skal snakke med din AKT lærer om det. Han/hun er der for at hjælpe dig, og hvis du har det svært derhjemme, kan det også nemt blive svært for dig at gå i skole. Hvis du vil have det, kan din AKT lærer også snakke med dine forældre om problemer derhjemme. Sommetider skal der ikke så meget til, før det bliver bedre. Tit kan en god samtale være starten på, at problemerne bliver mindre.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du kan ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi har åbent hele ferien, og vi vil meget gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen