HJÆLP

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11år.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, og at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det er fint, at du skriver til BørneTelefonen og beder om hjælp. Så nu har du faktisk gjort noge ! Flot!

Når man har det skidt, er det nemlig rigtig vigtigt at komme af med sine tanker, så man ikke går alene med dem inde i hovedet. Der kommer tankerne nemlig til at fylde rigtigt meget, hvis de ikke bliver delt med nogen.

Din mor har sagt nogle meget hårde ting til dig, som selvfølgelig gør dig ked af det. Og det gør det endnu værre, at hun ikke vil tale med dig. Det kan føles som en meget hård straf. Det lyder som om, du har et bedre forhold til din far, så jeg tænker på, om han måske kunne hjælpe dig? Måske kunne du fortælle ham, at du er rigtig ked af, at det går så dårligt mellem din mor og dig. Og måske kunne han tale med din mor om det?

Jeg kender jo ikke din mor, men jeg forstiller mig, at hun er inde i en svær periode i sit liv, og derfor ikke har overskud til sin datter. Det kunne måske være en forklaring på, hvorfor hun reagerer så negativt over for dig. Men det betyder ikke, at det er i orden for dig. Hvis voksne har det svært i deres liv, kan de få hjælp .Det må ikke gå ud over børnene.

Hvis dit forhold til din mor ikke er blevet bedre efter ferien, synes jeg, du skal snakke med din AKT lærer om det. Han/hun er der for at hjælpe dig, og hvis du har det svært derhjemme, kan det også nemt blive svært for dig at gå i skole. Hvis du vil have det, kan din AKT lærer også snakke med dine forældre om problemer derhjemme. Sommetider skal der ikke så meget til, før det bliver bedre. Tit kan en god samtale være starten på, at problemerne bliver mindre.

Til sidst vil jeg sige til dig, at du kan ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi har åbent hele ferien, og vi vil meget gerne hjælpe dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.