Hjælp!

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.

Hej

er er en pige på 16 år, vil høre om i kan hjælpe mig 🙂

Det er en lidt lang historie, så ved ikkke helt hvis jeg skal starte. Så jeg prøver bare..

Mine forældre blev skilt da jeg var 2, har boet med min far siden.

Min mor er psykisksyg,og har prøvet at begå selvmord flere gange..

Min far fik så senere en ny kæreste, hun var ikke lige frem den sødeste.

Hun truede mig hver dag, hun sagde hun ville få mig fjernet hjemmefra og truede med at slå mig.. Hvergang hun skulle bade mig, var det under iskoldt vand, så man fik helt ondt i hovedet. Der skete en masse andre ting..

Hun havde også en søn..

Han er 10 år ældre en mig, han misbrugte min seksuelt i 2-3 år

Jeg var 5 første gang og omkring 8 sidste gang…

sagen var i retten i efteråret, og vi vandt, men der er stadig ikke kommet en dom.

Problemet ved alt det her, er at han bor lige overfor mig, så er ved at blive sindsyg,

mine far og hans nye kæreste ved godt hvordan jeg har det, det er bare som om de er ligeglade..

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre min søvn er blevet meget værre og er ved at blive sindsyg kan ikke klare det mere! Jeg vil bare ha’ det hele til at stoppe!

Det er som om jeg bare for det værre og værre, jeg er meget fraværene, kan ikke forså hvorfor jeg ikke bare kan være glad!Og komme videre!!!

Jeg har en kontakt person, vi er i gang med at finde ud af om jeg må flytte hjemmefra, selvom min far ikke giver tilladelse?

Hvis jeg så for lov til at flyttehjemme fra, hvordan får jeg så penge ?

Please hjælp, ved slet ikke hvad jeg skal gøre!

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16

Tak for dit brev. Der er ingen tvivl om, at din opvækst på mange områder har været hårdere end den, de fleste oplever. Heldigvis har du samtidig fået en gave. Du kan sætte ord på. Du har et godt kendskab til dine tanker og følelser. Du kan bede om hjælp til de ting, der virker uoverskuelige. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig videre.

Du fortæller om dit forhold til din fars kæreste, som både har truet dig og udsat dig for overgreb. Det er aldrig i orden, når voksne behandler børn på den måde. Det er altid voksnes ansvar, at børn trives og udvikles. Er det den samme kæreste, som din far har i dag, eller har han fået en ny kæreste? Er overgrebene stoppet? Og har du fortalt voksne omkring dig (fx en lærer) om de overgreb, hun har udsat dig for. Og om truslerne? Det er vigtigt, at du ikke går rundt alene med de dårlige minder. Og hvis overgrebene stadig foregår, er det vigtigt, at de bliver stoppet.

Omkring det seksuelle misbrug er det rigtig godt, at det er blevet anmeldt. Børn, der vokser op med seksuelt misbrug, har fortalt, at de bagefter har fået skyldfølelse og har tænkt, at noget af det, der skete, måske har været deres egen skyld. Det, der skete, er på ingen måde din skyld, og når dommen kommer, kan den være med til at forhindre, at andre børn skal gå igennem det samme, som du har gået igennem. Jeg kan forestille mig, at det må have krævet en masse mod af dig både at gøre opmærksom på misbruget .Og retssagen må have krævet meget af dig.

Jeg kan forestille mig, at det må være rigtig hårdt for dig at bo lige overfor ham, der misbrugte dig. Som du skriver, påvirker det både din søvn og din trivsel. Derfor kan jeg udmærket forstå, at det kan være en god løsning, at du kommer lidt væk, så du ikke dagligt skal konfronteres med gerningsmanden. Derfor er det godt, at du sammen med din kontaktperson er i gang med at undersøge mulighederne for, om du kan flytte hjemmefra.

I skal snakke med kommunen. For mange kommuner råder over nogle ungdomsboliger. Normalt kræver dette dog din fars tilladelse, da han skal skrive under på lejekontrakten og betale huslejen. En anden mulighed er, at kommunen laver det som en anbringelse med den begrundelse, at du har brug for støtte, da din trivsel eller udvikling er i fare derhjemme. Dette kræver selvfølgelig, at kommunen får et grundigt kendskab til din opvækst. Hvis kommunen beslutter sig for, at de vil anbringe dig i en ungdomslejlighed, er det kommunen, der betaler huslejen og giver dig et fast beløb til at dække udgifter. Reglerne om at flytte hjemmefra, når man er under 18, står der meget mere om i svaret på et andet brev i brevkassen: https://bornetelefonen.dk/brevkassen/flytte-hjemmefra-16-%C3%A5rig

Når du skal til møder med kommunen, har du ret til at tage en bisidder med. Det er dig, der vælger bisidderen, som fx kan være din kontaktperson. Hvis han/hun ikke har mulighed for at tage med, har du mulighed for at få en bisidder med fra Børns Vilkår. En bisidder fra Børns Vilkår kan hjælpe dig med at blive hørt og at dine rettigheder bliver respekteret. Du kan læse mere om muligheden her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.