Brev
HJÆLP!!!
Hej
jeg er en pige på 11 år En lille information: jeg har en slags angst hvor jeg er bange for at få kvalme og derfor er jeg også bange for at komme steder hen fordi jeg er bange for at få kvalme.
Mit problem: på grund af min angst kommer min familie ikke på ferie sammen og sådan noget så jeg føler mig som en belastning for min familie når jeg siger det til mine forældre siger de bare at det er jeg ikke men en dag hørte jeg min mor snakke med en anden dame og så forstod jeg at de snakkede om mig og min mor sagde at nu var hun ved at være træt af det og sur.
og det kan jeg jo ikke sige til min mor og far så bliver de sure fordi jeg hørte det og tror jeg stod og lyttede efter og det gjorde jeg ikke.
kan i hjælpe mig?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil og selv prøver at gøre noget ved din angst. Det må være meget ubehageligt for dig at få kvalme og blive bange hele tiden, og jeg kan godt forstå, at du bliver usikker, når du skal nogle steder.
Jeg tænker på, om du også har kvalme og angst, når du er hjemme, og når du er kendte steder som i skolen, og måske lige ude foran der hvor I bor..?
Jeg tænker på hvad din angst og kvalme kan komme af. Har du måske oplevet noget der gør dig bange, noget du går og tænker på..? Måske var det en mulighed for dig, selv at være opmærksom på, hvornår du bliver bange og har kvalme. Er det måske i specielle situationer..?
Jeg tænker på, om der er noget der hjemme, der går dig på..? Jeg kan ikke vide det, men kunne det være en mulighed..? Når du har fortalt dine forældre om din angst, og du ikke selv føler det hjælper, tænker jeg på, om der er andre voksne, du kan tale med.
Kunne det være en mulighed for dig at tale med én i din familie - én anden end lige dine forældre? Måske har du en moster, tante eller onkel du kan tale med om, hvornår det er du bliver angst, og hvad det er, der giver dig kvalme.
En anden mulighed for dig kunne måske være at tale med en lærer om det. Det kunne være, du kunne få hjælp til at finde ud af, hvad der giver angsten og kvalmen. Måske var det en mulighed for dig, at tale med skolens sundhedsplejerske? Det er tit, de kan have nogle forslag, du muligvis kan bruge. Måske kunne sundhedsplejersken også tale med dine forældre sammen med dig, og på den måde hjælpe dig med at få talt med dem.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil, og der kan du tale med nogle dygtige rådgivere.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.