Brev

HJÆLP!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil og selv prøver at gøre noget ved din angst. Det må være meget ubehageligt for dig at få kvalme og blive bange hele tiden, og jeg kan godt forstå, at du bliver usikker, når du skal nogle steder.
 
Jeg tænker på, om du også har kvalme og angst, når du er hjemme, og når du er kendte steder som i skolen, og måske lige ude foran der hvor I bor..?

Jeg tænker på hvad din angst og kvalme kan komme af. Har du måske oplevet noget der gør dig bange, noget du går og tænker på..? Måske var det en mulighed for dig, selv at være opmærksom på, hvornår du bliver bange og har kvalme. Er det måske i specielle situationer..?

Jeg tænker på, om der er noget der hjemme, der går dig på..? Jeg kan ikke vide det, men kunne det være en mulighed..? Når du har fortalt dine forældre om din angst, og du ikke selv føler det hjælper, tænker jeg på, om der er andre voksne, du kan tale med.

Kunne det være en mulighed for dig at tale med én i din familie - én anden end lige dine forældre? Måske har du en moster, tante eller onkel du kan tale med om, hvornår det er du bliver angst, og hvad det er, der giver dig kvalme.

En anden mulighed for dig kunne måske være at tale med en lærer om det. Det kunne være, du kunne få hjælp til at finde ud af, hvad der giver angsten og kvalmen. Måske var det en mulighed for dig, at tale med skolens sundhedsplejerske? Det er tit, de kan have nogle forslag, du muligvis kan bruge. Måske kunne sundhedsplejersken også tale med dine forældre sammen med dig, og på den måde hjælpe dig med at få talt med dem.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil, og der kan du tale med nogle dygtige rådgivere.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat