Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11-årige pige
Jeg kan godt forstå, at du har brug for at snakke med nogen om at have sex første gang.

Som jeg læser dit brev, så er du lidt længere fremme end mange andre på din alder. Du har haft en fast kæreste siden du var 9, og han er en meget vigtig person for dig. Du har en evne til at holde af, og jeg fornemmer, at du vil gå meget langt for at glæde og passe på ham. Samtidig er du bevidst om, at sex for dig er noget, du vil være klar til – og ikke er klar til nu.

Min erfaring er, at første gang man har sex kan sammenlignes med at springe fra en 10-meter vippe. Hvis man er virkelig bange, og tvinger sig selv til det, eller måske endda bliver skubbet hårdt i ryggen, så lander man skævt. Hvis man bare har lidt sommerfugle i maven, men alligevel har vildt lyst til at hoppe ud i det, så lander man fint.

Da din kæreste spurgte dig, om I skulle gå i seng sammen, så må det i dine ører have lydt som en invitation, som du godt turde sige nej tak til. Men nu er han ond i sulet, og det lyder som om han næsten vil mobbe dig dig til at sige ja til samleje, ved at tale grimt om dig til alle. Jeg ser det som om han vil "skubbe dig ned af vippen", kan du følge mig?

Måske mister du også noget kærlighed til ham, hvis du lader ham gøre noget mod dig, som du ikke har følelser eller kroppen med i.
Du ved godt, hvor dine grænser går, og du skal turde holde fast i dem, selvom du skuffer din kæreste nu og her. Så bliver den første gang en dejlig oplevelse – når du er klar.

Du og din kæreste kan læse meget mere om sex første gang her https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet  Her står der fx, at gennemsnits-alderen for allerførste samleje er 16 år.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?