Brev
Hjælp
Hej jeg er dreng på tolv år og er mega forvirret,vred, og trist.
Min mor
Min mor er rar og venlig for det meste. Hun bliver meget nemt sur og begynder at råbe ad mig og gøre nar ad mig. Hun er meget voldelig overfor møblerne især skabene. Hun smækker meget hårdt med skabslågerne og hver gang hun gør det kan jeg ikke høre andet en en meget meget høj bib-tone.
Jeg har meget tit høj bib tone i hovedet og det gør mig virkelig irriteret. Jeg har nogle gange oplevet at hun har taget fat i mig og skubbet mig ind i møbler osv. Nogle gange har jeg mareridt om min mor og om at hun slår og piner mig. Jeg er virkelig bange hver gang hun er voldsom ved møblerne.
Jeg ved tit at det er mig der gør noget dumt fx. Idag hældte jeg nogle salatblade ned i køleskabet og så kom min mor og råbte at det er der sgu da ingen der gider at æde!! Jeg sagde at det har jeg gjordt mange gange og så råbte hun hold kæft! Og råbte hvor dum har man lov at være!
Selvfølgelig har i det også hyggeligt nogle gange men det ødelægger mig indefra når hun bliver så vred. Jeg tør ikke fortælle hende det for er bange for at hun bliver mere vred.
Har prøvet at tale med hende om det men hun siger surt at der ikke er noget i vejen og at jeg skal opfører mig ordenligt og stoppe det pis.
Min far
Jeg elsker min far meget meget højt og han elsker mig han kan nogle gange blive vred men det er intet i forhold til min mor. Jeg finder altid ud af det hvis jeg kommer op og skændes med min far. Han har et lille temperament men han er virkelig god til at styre det.
Mine forældre blev skilt for 3 år siden og min mor har altid været voldsom men mere dengang end nu. Jeg bor en uge hos hver men hver gang jeg skal om til min mor savner jeg min far helt vildt. Og ikke omvendt.
Jeg har rigtig meget fravær i skolen og er ikke særlig meget sammen med de andre. Der er kun en jeg er meget sammen for han er meget ligesom mig og vi deler de samme problemer.
Jeg vil ikke snakke med nogle i klassen (udover ham min gode ven) sådan rigtig. Jeg bliver meget vred når de spørger ind til mig og mit personlige( har valgt så nu overfor jer at være åben så bliver ikke vred når i spørger ind til mig for har selv bedt om det)
Jeg har et stort temperament men har lært at holde den tilbage men når jeg så gør det bliver jeg bare sur og irriteret.
Håber i vil svare for jeg synes det er mega træls
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng
Jeg synes du forklarer rigtig godt hvad der nogle gange foregår hos din mor, og hvordan du reagerer på hendes vredes-udbrud. Du siger det helt præcist selv: Du bliver forvirret, vred og trist. Det kan jeg godt forstå. Hun udøver jo vold mod dig, både fysisk ved at skubbe dig (hvilket er ulovligt). Men det er også psykisk ved at kalde dig dum, gøre nar af dig og ved at råbe dig ind i hovedet. Du kan mærke, at du går og er nervøs for, hvornår hun igen bliver sur, er det er betyder, at de uger du er hos din mor, der er du utryg og anspændt og måske også dagene op til, gætter jeg på.
Biptonen du beskriver, kan være tinnitus – det er en lyd ørenerverne selv laver, kan man sige. Det kan komme efter at man har fået en eller anden øreskade, og det kan godt forsvinde igen. Tinnitus forværres hvis man bliver stresset – måske er det stress du oplever når din mor bliver hidsig?
Det er godt, at du har det rart hos din far. Det lyder som om du gerne vil være mere hos din far, er det mon rigtig? Det første jeg ville have rådet dig til var at snakke med din mor om hvor bange for hendes vrede du er, og hvor påvirket du er. Det har du prøvet – det er så godt gået! Derfor vil det være en idé at tale med din far om det. Jeg vil også forslå et på andre muligheder du kan overveje:
a.       Hvis du f.eks. gerne vil være mere hos din far, så kan du bruge din initiativret. Det er din ret til at få hjælp fra Statsforvaltningen til et møde med en rådgiver og dine forældre (Statsforvaltningen er det sted man bruger til at snakke om skilsmissesager). Sådan et møde kan være godt, for her får dine forældre mulighed for at tale sammen med en rådgiver om, hvordan du har det med de aftaler der er og hvordan du har det når du er hos din mor eller hos din far. Det kan være en stor hjælp, når ens forældre ikke lytter til en og man ikke trives. Det er en hjælp til dig som barn og til dine forældre for at forstå, hvordan du har det - og hvad der kan gøres ved det.
Du kan også ringe til Børnenes Skilsmissetelefon i Statsforvaltningen på 20 600 550. Rådgiveren taler med dig om det du har brug for og kan også hjælpe dig med at bruge din initiativ ret. Du kan læse mere om det her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905
b.      Ring eller skriv med os på BørneTelefonen 116111, og tal med én af vores rådgivere. Vi kan snakke om det du har brug for, både om hvordan du har det hjemme og ovre i skolen - eller lige det du vil snakke om.
Vi kan også fortælle, at du kan få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen, det kalder vi en bisidder. Det kan være, at du har brug for have en bisidder med til et møde i Statsforvaltningen eller i kommunen. Så kan bisidderen hjælpe dig og tale med dig inden, og sikre at du bliver hørt. Bisidderen kender børns rettigheder, og hjælper med, at du får den hjælp du har ret til.
Jeg håber, at du snakker med din far om hvordan du har det. Du har brug for en kærlig voksen at tale med om hvordan du har det, og han er jo den allernærmeste til at hjælpe dig nu. Fx kunne du vise ham dit brev og mit svar? Eller en anden voksen, du tænker vil være god for dig?
Din far er også velkommen til at ringe ind til vores ForældreTelefon 35555557, og det er helt gratis.
Jeg håber snart det hele bliver lidt bedre for dig.
Mange kærlige tanker og hilsner fra BørneTelefonen