Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige dreng

Jeg synes du forklarer rigtig godt hvad der nogle gange foregår hos din mor, og hvordan du reagerer på hendes vredes-udbrud. Du siger det helt præcist selv: Du bliver forvirret, vred og trist. Det kan jeg godt forstå. Hun udøver jo vold mod dig, både fysisk ved at skubbe dig (hvilket er ulovligt). Men det er også psykisk ved at kalde dig dum, gøre nar af dig og ved at råbe dig ind i hovedet. Du kan mærke, at du går og er nervøs for, hvornår hun igen bliver sur, er det er betyder, at de uger du er hos din mor, der er du utryg og anspændt og måske også dagene op til, gætter jeg på.

Biptonen du beskriver, kan være tinnitus – det er en lyd ørenerverne selv laver, kan man sige. Det kan komme efter at man har fået en eller anden øreskade, og det kan godt forsvinde igen. Tinnitus forværres hvis man bliver stresset – måske er det stress du oplever når din mor bliver hidsig?

Det er godt, at du har det rart hos din far. Det lyder som om du gerne vil være mere hos din far, er det mon rigtig? Det første jeg ville have rådet dig til var at snakke med din mor om hvor bange for hendes vrede du er, og hvor påvirket du er. Det har du prøvet – det er så godt gået! Derfor vil det være en idé at tale med din far om det. Jeg vil også forslå et på andre muligheder du kan overveje:

a.       Hvis du f.eks. gerne vil være mere hos din far, så kan du bruge din initiativret. Det er din ret til at få hjælp fra Statsforvaltningen til et møde med en rådgiver og dine forældre (Statsforvaltningen er det sted man bruger til at snakke om skilsmissesager). Sådan et møde kan være godt, for her får dine forældre mulighed for at tale sammen med en rådgiver om, hvordan du har det med de aftaler der er og hvordan du har det når du er hos din mor eller hos din far. Det kan være en stor hjælp, når ens forældre ikke lytter til en og man ikke trives. Det er en hjælp til dig som barn og til dine forældre for at forstå, hvordan du har det - og hvad der kan gøres ved det.

Du kan også ringe til Børnenes Skilsmissetelefon i Statsforvaltningen på 20 600 550. Rådgiveren taler med dig om det du har brug for og kan også hjælpe dig med at bruge din initiativ ret. Du kan læse mere om det her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905

b.      Ring eller skriv med os på BørneTelefonen 116111, og tal med én af vores rådgivere. Vi kan snakke om det du har brug for, både om hvordan du har det hjemme og ovre i skolen - eller lige det du vil snakke om.
Vi kan også fortælle, at du kan få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen, det kalder vi en bisidder. Det kan være, at du har brug for have en bisidder med til et møde i Statsforvaltningen eller i kommunen. Så kan bisidderen hjælpe dig og tale med dig inden, og sikre at du bliver hørt. Bisidderen kender børns rettigheder, og hjælper med, at du får den hjælp du har ret til.

Jeg håber, at du snakker med din far om hvordan du har det. Du har brug for en kærlig voksen at tale med om hvordan du har det, og han er jo den allernærmeste til at hjælpe dig nu. Fx kunne du vise ham dit brev og mit svar? Eller en anden voksen, du tænker vil være god for dig?

Din far er også velkommen til at ringe ind til vores ForældreTelefon 35555557, og det er helt gratis.

Jeg håber snart det hele bliver lidt bedre for dig.

Mange kærlige tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)