Brev
Hjælp
Hej
Jeg er en dreng på 15 år og er ordblind
Mine forælde skændes hele tid og jeg er bang hver dag for nogle er de op og slås
de har skændes nu i 7år men de blive god venner igen og så lide efter nå tid blive min far sur og så er de op og skændes igen
vi har en restaurant og han blive altid sur over vis det ikke er meget mennesker
jeg er bang hverdag og jeg kan ikke fokus i skole fordi jeg er så bang
og jeg ring hverdan til mine fars søs som bor i et andet land og det hjælp ikke
med nu blive mine mor også sur nå jeg ring til hende
hvad skal jeg gøre.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Mange tak for dit brev!
Det er klart, at du bliver bange, når dine forældre skændes og slås. Du skal ikke opleve vold derhjemme. Heller ikke selvom dine forældre altid bliver gode venner igen.
Det bedste du kan gøre er, at fortælle det til en voksen. Fx din lærer. Din lærer har sikkert lagt mærke til, at du ikke kan koncentrere dig i skolen. Du kan fortælle din lærer, at det er fordi, du er bange over det derhjemme.
Vold er meget skadeligt. Derfor skal din lærer hjælpe dig, så det stopper. Det betyder, at din lærer skal tale med kommunen.
Kommunen kan hjælpe både dig og dine forældre. Så I alle får det bedre sammen. Måske kan din mor og far også få noget hjælp til restauranten, så din far ikke er så stresset over det.
Du kan også selv tale med din kommune. Du kan ringe anonymt til dem. Du kan finde telefonnummeret på deres hjemmeside.
Her på BørneTelefonen vil gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer i kontakt med din kommune. Eller får anden hjælp. Du kan ringe til os på 116111.
Måske frygter du, at det hele bliver værre, hvis du fortæller om det. Fortæl det alligevel. Så du og din familie kan få hjælp. Voksne som slår, har nemlig brug for hjælp. Og jeg tror faktisk ikke, at dine forældre har opdaget, hvor meget de skændes. Og hvor bange du bliver.
Og så synes jeg at du skal ringe til din faster igen. Det hjælper dig sikkert at tale med en, der kender dig og
Se også mere om vold i familier på http://www.brydtavsheden.dk/har-du-brug-for-hjaelp/se-film-hor-musik
Kærlig hilsen
BørneTelefonen