Hjælp…

Godaften…

Jeg er en dreng på 14år..

Jeg er begyndt at blive stresset, bekymret og ked af det…

Fordi min mor smider mig ud af huset og jeg er kun 14 år 🙁

Første gang hun sagde det var 3 uger siden, jeg trode hun havde glemt alt om det, men bare for en 4 dage siden taler hun om det igen og at jeg skal finde et sted at bo og hun bliver ved…

Hun siger det er begrund af at hun ikke kan holde mig ud mere…

Jeg ved godt at jeg er en teenager… men synes heller ikke det er sjovt når ens mor hver eneste dag snare af en og faktisk begynder en skænderi…

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Jeg kan godt forstå, at du bliver stresset, bekymret og ked af det. Nogle forældre har så svært ved at forstå, at deres børn er blevet teenagere, at de kan komme til at sige sådan noget, som din mor har sagt. Det er slet ikke sikkert, at hun mener det, men måske er hun ikke så god til at forstå og hjælpe dig nu, hvor du er 14 år og derfor ved at blive mere selvstændig.

Du er ulykkelig over det, og din mor har det nok heller ikke godt med jeres konflikt. Jeg kan forestille mig, at I begge ønsker at få den løst. Måske kunne du fortælle din mor, at du er ked af, at I hele tiden kommer i konflikt, så I sammen kunne snakke om, hvad I kan gøre. Du kunne endda overveje at vise hende dit brev og mit svar – så hun virkelig kan forstå, at det går dig meget på, at I har det sådan sammen.

Det kan også være en rigtig god idé, at få en tredjepart til at snakke med dig og din mor. Derfor vil jeg foreslå, at du betror dig til en anden voksen om situationen derhjemme. Det kunne måske være en lærer, du har tillid til, en ven af familien eller en anden person, der kan hjælpe dig og din mor til at få løst jeres konflikt.

I de fleste kommuner findes der også familiehuse, der er dygtige til at hjælpe familier, der har svært ved at fungere. Måske er det en mulighed, at du foreslår din mor at prøve det. Hvis jeres kommune har et familiehus, kan I på kommunens hjemmeside se, hvordan I kommer i kontakt med dem.

Det er sådan, at din mor har ansvar for dig indtil du er 18 år, og hvis det skulle gå så galt, at hun smider dig ud hjemmefra, har du ret til at kommunen hjælper dig med at finde et andet sted at bo. Så skal du kontakte Børne-Ungeafdelingen i kommunen. Måske kan du få hjælp fra en voksen til det? Du skal altså ikke være bange for, at du kommer til at bo på gaden, kommunen skal nok finde en løsning for dig.

Til sidst vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for mere rådgivning, eller vil fortælle lidt mere om, hvad der foregår derhjemme.

Jeg kunne også ønske for dig, at din mor ville kontakte ForældreTelefonen på 3555 5557. Her får vi mange opringninger fra forældre, der har brug for rådgivning omkring deres teenagebørn. Vi vil meget gerne hjælpe både dig og din mor.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.