Brev
Hemmeligheder
Hej
jeg heder N.  og jeg har et problem, om at jeg er bange for at fortælle nogle hemmeligeheder om hvordan det går der hjemme.
For jeg vil ikke ha at de begynder at tænke noget andet om mig.
Men jeg vil gerne ha alle de hemmeligeheder ud, for at jeg kan få fred af alle de hemmeligheder
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige N.
Hvor er det godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Det er en begyndelse på at få lukket op for de hemmeligheder, som tynger dig. En begyndelse til at du kan få noget hjælp til at få tingene derhjemme til at gå bedre.
Rundt om i Danmark er der en masse børn, der oplever, at det slet ikke går godt derhjemme. De kan være flove over det eller bange, og derfor tør de ikke afsløre sandheden. De børn snakker vi tit med eller får breve fra. Jeg synes, det er rigtig modigt, at du tør række ud efter os, for jeg kan mærke at du er rigtig bekymret over, hvad der vil ske, hvis nogen kender problemerne i dit hjem.
Det forstår jeg godt. Du vil sikkert gerne tage hensyn til din familie. Jeg tror, at du rigtig gerne vil hjælpe dem, hvis du kunne.
Du vil gerne have hemmelighederne ud, skriver du. Dét synes jeg lyder meget klogt. Kender du en lærer eller en pædagog du har tillid til, som du kunne fortælle hemmelighederne til? Det kunne også være sundhedsplejersken på din skole, du gik hen til. Eller en fornuftig voksen fra din familie eller en vens forældre?
Hvis du ikke lige synes, du kender en voksne at tale med, så synes jeg, du skal ringe til os på 116111. Jeg tror, det kan give dig lidt af den fred, som du savner, at tale anonymt med en af vores rådgivere.  Måske kunne det også blive begyndelsen på, at din familie får støtte til at løse sine problemer?
Kærlige tanker fra BørneTelefonen