Brev
Hej
Hej brevkassen,
jeg har det meget svært her for tiden for min mor hun ringer til alle mulige mænd og flirter med dem og jeg er bange for hun gør det hele tiden og jeg føler mig utilpas
og nogle gange har hun også sex med dem og så hører hun aldrig fra dem igen.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år,
Det virker til, at du bekymrer dig for din mor og det, at hun tager mænd med hjem. Når mennesker man holder af, gør noget man ikke forstår eller bryder sig om, er det forståeligt at blive bekymret og nervøs. I dit brev er det tydeligt at mærke, at du holder af din mor og jeg kan godt forstå, at du føler dig utilpas. Derfor er det godt, at du har fundet modet til at skrive herind.
Selvom det er almindeligt for voksne at have et sex, så skal sin mor jo sørge for, at du ikke bekymrer dig eller er utryg - hun skal passe godt på dig. Det er meget vigtigt, for når man er barn, har man brug for at være tryg, så man kan  fokusere på sit eget liv med venner, veninder, skole og fritid. Man skal ikke forholde sig til eller involveres i forældres sexliv. Det skal de voksne snakke med hinanden om.
Mon din mor ved, at du har det svært for tiden på grund af det her? Gad vide om du kunne tale med hende om, hvordan du går og har det? Hvis du synes, det er svært at sige højt, kan du måske vise hende dit brev og mit svar eller skrive et nyt brev til hende?
Jeg tænker, at det også kunne være rart at tale med en anden voksen - det kunne måske være din far, bedsteforældre eller en anden voksen (en lærer, pædagog), som du kan sige eller skrive det til.
Jeg har sådan lyst til at stille dig nogle spørgsmål for at vide mere om, hvordan du har det derhjemme og det der sker ved jer. Hvor mon du er henne, når din mor har sex med mændene? Er du hjemme eller bliver du passet af nogle andre? Hører du hendes samtaler med mændene eller fortæller hun dig om dem?
Det tænker jeg kunne være godt at snakke med nogen om. Derfor vil jeg også anbefale dig at ringe eller skrive med os på BørneTelefonen 116111 Du behøver ikke at fortælle hvem du er - det er jo anonymt og gratis at snakke eller skrive med os.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med kærlig hilsen
BørneTelefonen