Brev
Hash og Plejefamilie
Hej jeg er en dreng på 15, som bor i plejefamilie.
Det som Jeg egentlig gerne vil snakke om er, at jeg har røget hash, selvom jeg vidste det kunne fucke mig/ mit liv op.
Jeg har haft en meget bange følelse i kroppen i snart et halvt år, fordi jeg røg hash. De venner, som ved jeg har gjort det siger, at jeg bare skal slappe af. “Bare slappe af!” tænker jeg. Jeg har næsten ødelagt alt, som jeg holder af, fordi jeg var så dum, at sige ja.
Mine plejeforældre betyder alt, og jeg ved hvor meget de er imod det, men alligevel gjorde jeg det. Det er dog først efter, at jeg har fundet ud af, at de ikke vil have børn boene, som har noget med det at gøre.
Jeg forstår dem egentlig godt, men jeg gider bare ikke miste folk, som betyder mere for mig end noget andet i verdenen.
Jeg har selv haft forældre, som har været misbrugere, alkoholikere osv, men det er ikke sådan jeg vil være. Jeg ville bare gerne “prøve noget nyt”, hvis man kan sige det sådan.
Jeg ville ønske jeg bare havde sagt nej… Men nu må jeg vel bare lære det på den hårde måde, hvis de altså finder ud af det, hvilket jeg også gerne vil have, fordi jeg kan ikke lide, at holde noget hemmeligt for dem – da de er det eneste, som betyder mest for mig.
Jeg håber i vil hjælpe en meget bange 15 årig dreng, som har begået sit livs største fejltagelse.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Jeg kan se på det brev, at det er vigtigt for dig at stoppe med at ryge hash. For du vil gerne beholde de mennesker i dit liv, der betyder allermest for dig.
En smule sent er det gået op for dig, at du ikke både kan ryge hash, og bo hos de mennesker, der betyder alt for dig. Men alt er ikke ødelagt – du har muligheder, du kan udnytte.
Du skriver, at du ønsker at bryde det mønster af misbrug, som også har præget din familie; din mor og far har også røget hash. Måske er misbruget en af årsagerne til, at du nu bor hos en plejefamilie.
Det er så godt, at du er kommet til at bo hos mennesker, som du har det godt sammen med. Og det er ikke underligt, at du er virkeligt bange for at miste dem.
Dine tanker og overvejelser er fuldstændigt fornuftige og forståelige. Og du har gode kort på hånden:
Du er realistisk, fordi du fornemmer, at du skal have hjælp til at komme ud af hashmisbrug
Du viser respekt for dine plejeforældre ved at ville fortælle dem sandheden!
Du tager ansvar for din situation ved at søge hjælp hos mig – og senere nok også hos andre.
Her er nogle råd til, hvad du kan gøre:
• Fortæl om din svære situation, for du har brug for hjælp nu. Jeg vil foreslå dig at ringe til din kommunes ‘anonyme rådgivning for unge’. De vil kunne tale med dig og give dig ideer til, hvordan du kan tale med din plejefamilie. Det får ingen konsekvenser for dig, for du er 100% anonym. Du kan google nummeret ved at søge på dit kommunenavn og ‘anonym rådgivning for unge’. Du kan også ringe på 116 111, så finder vi nummeret til dig.
• Hvis kommunens rådgivning ikke hjælper dig, har du os. Ring til os og bed om en bisidder. Det er en voksen, der kan mødes med dig (uanset hvor du bor i landet). Den voksen er ‘din person’, der kan guide og vejlede dig til, hvordan du klarer dig bedst muligt ud af denne situation. Du skal bare lægge alt frem, som du har gjort i brevet – vores bisiddere har hjulpet mange unge i situationer, der ligner din.
• Bisidderen kan følges med dig på kommunen. På kommunen kan du sammen med bisidderen fortælle din sagsbehandler, at du er bange for at miste dine plejeforældre og at du vil stoppe dit hashmisbrug. Og at du har behov for effektiv hjælp, når nu du skal ud af dit misbrug.
• Du kan kontakte dit lokale center for misbrug. Du kan tale med misbrugscenteret i din by, der skal hjælp dig. Nogle tror, at stop for misbrug drejer sig om viljestyrke. Det passer ikke! Det er slet ikke nok – du skal have hjælp af en professionel, der kan støtte dig i den periode, hvor du lægger stofferne fra dig. Vi kan også følges med dig derned.
• Hvis du har svært ved at fortælle dine plejeforældre om din situation, kan du kan lade dem læse dit brev (og måske mit svar). På den måde er det lettere at få en samtale i gang – når du er klar til det. Som sagt kan du overveje at tale med en bisidder eller andre først.
Som du kan se, har du mange kort på hånden for at komme godt ud af denne situation. Et af dine stærkeste kort er din egen evne til at gennemskue dit problem og søge hjælp. Jeg tror på, at du kan komme godt ud af denne situation, selvom det hele lige nu ser sort ud.
Kriser og svære perioder skal man arbejde sig ud af, og du har allerede taget det første skridt ved at skrive til mig. Du har altid os, og jeg vil anbefale dig at ringe 116 111 og bede om en bisidder, du kan tale med. Vores bisiddere er vant til at redde unge ud af situationer, der virker helt uoverskuelige – du har altid har os!
Kærlig hilsen BørneTeleonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.