Brev
Har jeg gjordt noget ulovligt?
Hej,
jeg sad tidligere i nat og så porno på min telefon. Jeg surfede lidt rundt på nettet og en masse sider poppede op hurtigt efter hinanden.
Jeg gjorde selvfølgelig mit bedste for at prøve at lukke det, både fordi at jeg var bange for en slags Cyper-angreb men også fordi at det tydede en slags ulovlig pornografi.
Dog inden jeg kunne nå at lukke det, kom der et vindue hvor jeg ikke havde andre muligheder end at trykke “ok” fordi jeg åbentbart har været inde på noget materiale i forbindelse med børne-pornografi og så stod der noget i forbindelse med nogle paragraffer.
Efterfølge stod der at jeg skulle betale en bøde på 1500kr og indtaste kreditkortoplysninger (inde i det pop-op vindue på safari browseren.) og at min telefon ville være låst indtil jeg betalte.
Dog fik jeg lukket ved at dobbeltklikke på hjemknappen og lukke safari og hurtigt åbne det og lukke fanerne.
Jeg tænkte det nok var noget scam/snyd dog blev jeg kort efter meget nervøs.
Kan jeg forvente at blive opringet/kontaktet af nogle myndigheder pga. det? Altså det virkede meget utroværdigt pga. betaling over et pop-opvindue med meget lidt info.
Mine forældre har aldrig talt om seksualitet omkring mig eller informeret mig så jeg er meget bange for deres reaktion hvis vi bliver kontaktet.
Jeg kunne aldrig finde på at støtte børnepornografi på nogen måde!
Er meget nervøs omkring det.
Mange tak for svar.
Hilsen en 14-årig dreng.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive herind, da jeg tror, at der er mange, der har oplevet noget lignende.
Til at starte med kan jeg berolige dig med, at hverken du eller din familie ikke risikerer at blive kontaktet af nogle myndigheder eller politiet. Myndighederne eller politiet bruger ikke pop-up vinduer til at komme i kontakt med nogen eller inddrive bøder. Dem, der har lavet det pop-up vindue, ved, at der er nogen, der bliver så bange, at de rent faktisk betaler. Som du selv gennemskuede, var det scam/snyd, og det var rigtigt godt, at det lykkedes dig at få lukket ned for det.
Du skriver i brevet, at nogle af de sider, der poppede op måske var en slags ulovlig pornografi. Links på fx pornografiske sider kan godt nogle gange åbne nogle helt andre sider end de sider, man klikker på. Derved kan alle komme ud for at åbne sider på internettet, som de slet ikke har ønsket at åbne. Hvis du vil hjælpe med til at bekæmpe børnepornografiske sider på nettet, kan du overveje at anmelde siderne til Red Barnet, hvis du skulle komme ud for noget lignende en anden gang. Det kan du læse mere om her: http://stopdigitaleovergreb.nu/redbarnet/ .
Du skriver også, at dine forældre aldrig har talt om seksualitet med dig. Hvis du ønsker at snakke med dem om seksualitet, men mangler ideer til, hvordan du kan få ”brudt isen”, kan du overveje at skrive et lille brev til den ene eller dem begge, hvor du forklarer, at du har nogle spørgsmål omkring seksualitet, som du gerne vil snakke med dem om.
Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar. Hvis du har brug for at snakke mere om det, eller måske har besluttet dig for at skrive et brev til dine forældre, men har brug for hjælp til, hvad du skal skrive, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 – vi har også chat og SMS.
Kærlig hilsen BørneTelefonen