Har jeg gjordt noget ulovligt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive herind, da jeg tror, at der er mange, der har oplevet noget lignende.
Til at starte med kan jeg berolige dig med, at hverken du eller din familie ikke risikerer at blive kontaktet af nogle myndigheder eller politiet. Myndighederne eller politiet bruger ikke pop-up vinduer til at komme i kontakt med nogen eller inddrive bøder. Dem, der har lavet det pop-up vindue, ved, at der er nogen, der bliver så bange, at de rent faktisk betaler. Som du selv gennemskuede, var det scam/snyd, og det var rigtigt godt, at det lykkedes dig at få lukket ned for det.

Du skriver i brevet, at nogle af de sider, der poppede op måske var en slags ulovlig pornografi. Links på fx pornografiske sider kan godt nogle gange åbne nogle helt andre sider end de sider, man klikker på. Derved kan alle komme ud for at åbne sider på internettet, som de slet ikke har ønsket at åbne. Hvis du vil hjælpe med til at bekæmpe børnepornografiske sider på nettet, kan du overveje at anmelde siderne til Red Barnet, hvis du skulle komme ud for noget lignende en anden gang. Det kan du læse mere om her: http://stopdigitaleovergreb.nu/redbarnet/ .

Du skriver også, at dine forældre aldrig har talt om seksualitet med dig. Hvis du ønsker at snakke med dem om seksualitet, men mangler ideer til, hvordan du kan få ”brudt isen”, kan du overveje at skrive et lille brev til den ene eller dem begge, hvor du forklarer, at du har nogle spørgsmål omkring seksualitet, som du gerne vil snakke med dem om.

Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar. Hvis du har brug for at snakke mere om det, eller måske har besluttet dig for at skrive et brev til dine forældre, men har brug for hjælp til, hvad du skal skrive, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 – vi har også chat og SMS.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?