Har jeg fået en depression?

Hej bb.

Jeg er en pige på 14 og jeg er bange for, om jeg er ved at få en depression..

Tit tænker jeg over livet, fremtiden, venner, mine omgivelser, udseende og bare generelt alt..

Jeg sammenligner tit mit eget liv med nogle af mine andre veninder, hvilket jeg godt ved er forkert, men jeg kan ikke lade være. Mit liv er kort og direkte ud sagt LORT i forhold til mine veninders, føler jeg i hvert fald.

Ofte sidder jeg om aftenen og græder på mit værelse, fordi der er noget der går mig på i forhold til mine omgivelser osv.. Jeg ved ikke hvordan jeg skulle få mere glæde ind i mit liv, og jeg har store søvnproblemer om natten, og vågner op til flere gange hvor det er svært at falde i søvn igen. Jeg klarer mig for hver eneste dag dårligere og dårligere i skolen føler jeg.

Jeg bliver ekstemt nemt sur og gal, bare ved at folk snakker til mig og især min familie. Jeg ved ikke hvad der sker?

Jeg har en far som bor 2 timer væk fra min bopæl, og hver anden weekend skal jeg ned til ham. Jeg hader det!

For det meste er jeg ikke glad for at være nede hos min far, for der er min papmor, og hende kan jeg ikke sammen med, og hun har 3 små drenge, som er vildt irreterende nogle gange, og fylder ALT.

Jeg føler at jeg bor i en kuffert, og jeg ikke rigtig finder ro, eller føler mig tilpas i det jeg befinder mig i.

Min far er ikke den samme, og lader sig underlægge totalt af min papmor. Hun bestemmer alt, og skælder mig og min far ud af ingenting.

Jeg har en bror på 21, og han er speciel, men dog også autist.

Han sidder hver aften og spiller computerspil, og hvis nogle beder ham om at gøre noget eller hjælpe til, så får vi alle bare grimme svar tilbage. Han har ikke rigtig nogle venner, og det gør mig så ked af at vide, at han ikke tænker på at gå ud og ‘få et liv’ kan man sige.

Vi bor kun midlertidigt i et hus, og vi flyttede i det for 3 måneder siden. Her om 1 måned skal vi flytte i et sommerhus, fordi vi skal have bygget et hus.

det bliver også dejligt nok, men udover er min mor igang med at lave en butik, og jeg bliver simpelthen bare så stresset af hele mit liv! Jeg har ikke overskud til at tænke på alt hvad der er i mit liv lige nu.

Skolen er svær nok i sig selv at klare bare med alle de søvnforstyrrelser, butik ved siden af, en far 2 timer væk jeg skal besøge hver anden weekend, en masse venner/veninder jeg også gerne vil tage mig af, fester, Fritidsinteresser, fremtid, en asocial storebror og en søster helt som også bor (…) (anonymiseret af BørneTelefonen)

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare alt det her, men jeg håber i forstår min situation.

Kærlig hilsen den meget ked af det, sure og fustrerede pige ;(

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Din egen læge kan vurdere, om du har en depression eller er ved at få en. Nogen gange kan man føle sig deprimeret når der er rigtig mange ting omkring en, som fylder en helt op. Jeg kan ikke vurdere om det er depression eller andet. Derfor foreslår jeg, at du får en tid ved lægen, sammen med din mor eller din far. Du kan også selv ringe og få en tid, måske snakke med lægen i telefonen. Eller få en tid og måske vil du have din mor med? Lægens telefonnummer står på dit gule sundhedskort.

Du beskriver rigtigt godt de ting, som du spekulerer på for tiden og jeg gad nok vide, hvad dine forældre ville sige, hvis de vidste dette. Dine forældre skal jo passe på dig og hjælpe dig. Så du kan have det godt både derhjemme, i skolen og med kammerater. Selv om dine forældre ikke vil bo sammen mere, tror jeg på, at de holder af dig og ønsker for dig, at du har det godt. Måske skal dine forældre have lidt hjælp til at se, at du har brug for, at de passer på dig og taler med dig i denne tid, hvor der sker mange ting omkring jer. Du kan hjælpe dem med at forstå, at du har brug for at de lytter og forstår,  hvordan det er at være dig. Har du mod på det?

Du har måske en mormor eller en bedstemor, som kan hjælpe dig med at tale med dine forældre? Måske kan din søster hjælpe dig med at tale med dine forældre? Hun kender dem jo også ret godt.

I forhold til  at være hos din far i weekenden, så har du ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være Det hedder initiativret og du kan læse mere i faktaboksen, som jeg sætter ind.

 Du kan også ringe til Børnenes Skilsmissetelefon og få en snak med en sød rådgiver. De kan hjælpe dig med at finde ud, hvordan du kan bruge din initiativret til at få ønsker hørt. Du kan ringe på dette nummer: 20 600 550  Mandag til fredag kl 11 -16. Jeg tænker,det vil være rigtigt godt at få talt om dine ønsker om, hvor meget du er hos far og hos mor.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.