Brev
Har jeg en fobi?
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 år som bare hader edderkopper. Alt fra små lykke edderkopper til stankelben. Bare ved tanken af en edderkop, får jeg kuldegysning. Hvis jeg har set en edderkop et sted, så tænker jeg på den hver gang jeg er på stedet (også selvom den er fjernet)
Hvis jeg ser et billede af en edderkop, bliver jeg bange. Bare tanken om at der er edderkopper i mit hus gør mig bange. Det var noget andet da jeg var mindre, der var jeg ikke bange. Jeg kunne lege med dem som var det mit kæledyr nærmest. Men så kom den dag, hvor min bedsteveninde X sætte en edderkop i mit hår.
Der gik min grænse, for den var altså virkelig stor, og den kravlede ned i mit ansigt. Jeg skreg og skreg, og min veninde ville mig jo egenligt ikke noget ondt. Men siden den dag har jeg været bange for edderkopper. Nogle mennesker driller mig med det og tager edderkopper i hånden og viser dem til mig for at gøre mig bange. Det er der heldigvis ikke nogle der gør så meget mere fordi de ved at jeg er SÅ bange for edderkopper.
Så snart jeg ser en edderkop stivner jeg nærmest, tænker kun en tanke og det er at den skal væk og det skal jeg ogs. Jeg løber somregl så langt væk fra de jeg kan og skriger på hjælp, hvis det er inde i huset. jeg får det varmt og sveder og får det faktisk dårligt når der er en edderkop. men nu kommer spørgsmålet så er det en fobi eller er det bare noget som mange går rundt med?
Kærlig hilsen hende der er bange for edderkopper:)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at du bare hader edderkopper og får det dårligt af dem. Det er et flot mod, du har vist ved at skrive om dit problem. Der findes mange - også voksne - som ikke har det mod som dig.
Jeg ved ikke, om det er en fobi, du har, for det kan man ikke sige helt sikkert ud fra et brev. Men jeg tænker, at det er voldsomt og hårdt for dig at have det sådan. Du har ret i, at der er mange som ikke kan lide edderkopper og er lidt bange for dem, så den følelse deler du med mange.
Men hvis du tit bliver så bange, at frygten for edderkopper forhindrer dig i at leve dit liv, som du gerne vil, så er frygten måske ved at tage overhånd, og så kan det være det ville være en god ide at få undersøgt, hvilke muligheder der er, for at få kontrol over den frygt..?
Det er godt at læse din kammerater ikke driller dig så meget mere, men respekterer, at du faktisk har det dårligt med edderkopper. Jeg gætter på, at de har forstået at det ikke er sjovt.
Jeg tænker, at du skal snakke med en voksen om det , så du kan få den rigtige hjælp... Hjælpen kan bestå i nogle måder at tænke på, når man er i nærheden af edderkopper eller nogle øvelser. Det er alt sammen noget en terapeut eller psykolog kan hjælpe med. Det kan godt være du tænker, det er voldsomt at gå til terapeut eller psykolog, fordi man er bange for edderkopper, men det er tit, at de har gode måder at løse det på hurtigt, og mange kommer af med deres frygt/ forbier på den måde.
Er der en voksen, som du har tillid til? en af dine forældre, en lærer i skolen, en venindes mor, eller en helt anden? Jeg ved godt, at det kan være svært at tage hul på sådan en snak, men dit brev til os beskriver flot, hvordan du har det med edderkopper, så det kunne du bruge til at snakke ud fra.
Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.