Har jeg en fobi?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at du bare hader edderkopper og får det dårligt af dem. Det er et flot mod, du har vist ved at skrive om dit problem. Der findes mange - også voksne - som ikke har det mod som dig.

Jeg ved ikke, om det er en fobi, du har, for det kan man ikke sige helt sikkert ud fra et brev. Men jeg tænker, at det er voldsomt og hårdt for dig at have det sådan. Du har ret i, at der er mange som ikke kan lide edderkopper og er lidt bange for dem, så den følelse deler du med mange.
Men hvis du tit bliver så bange, at frygten for edderkopper forhindrer dig i at leve dit liv, som du gerne vil, så er frygten måske ved at tage overhånd, og så kan det være det ville være en god ide at få undersøgt, hvilke muligheder der er, for at få kontrol over den frygt..?

Det er godt at læse din kammerater ikke driller dig så meget mere, men respekterer, at du faktisk har det dårligt med edderkopper. Jeg gætter på, at de har forstået at det ikke er sjovt.
Jeg tænker, at du skal snakke med en voksen om det , så du kan få den rigtige hjælp... Hjælpen kan bestå i nogle måder at tænke på, når man er i nærheden af edderkopper eller nogle øvelser. Det er alt sammen noget en terapeut eller psykolog kan hjælpe med. Det kan godt være du tænker, det er voldsomt at gå til terapeut eller psykolog, fordi man er bange for edderkopper, men det er tit, at de har gode måder at løse det på hurtigt, og mange kommer af med deres frygt/ forbier på den måde.

Er der en voksen, som du har tillid til? en af dine forældre, en lærer i skolen, en venindes mor, eller en helt anden? Jeg ved godt, at det kan være svært at tage hul på sådan en snak, men dit brev til os beskriver flot, hvordan du har det med edderkopper, så det kunne du bruge til at snakke ud fra.

Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.