Har jeg begået identitetstyveri?

Hej brevkasse,

jeg er en pige på 16. For nogle måneder siden blev mig og min veninde enige om at det var kedeligt at feste med dem på vores egen alder. og når det endelig var sjovt var der sjældent fester. Så vi besluttede os for at prøve nat diskoteker/bar hvor man skal være 18+

Første gang kunne vi godt komme ind. Fordi det var en sød dørmand, der stolede på at vi var 18. Vi kunne virkelig godt lide det og det faldt os meget naturligt ind, vi tænkte slet ikke på at dem der var med faktisk kunne være hele 10 år ældre end os. Så for at kunne prøve det igen, blev vi jo nød til at bruge et id der var 18+

Min venindes søster gik med til at hun måtte låne hendes. og hendes mor var også med på den. Så var der mig der slet ikke har et forhold til min søster, og problemer der hjemme. så jeg stjal min søsters, fordi jeg jo regnede med at næste gang hun skulle bruge den vil være om laang laang tid, som i næste gang hun skal ud og rejse.

Så mig og min veninde har været i byen mange gange efter vi ved at vi kan komme ind. Men nu sidder jeg bare med virkelig dårlig samvittighed.

jeg har allermest lyst til at sætte min søsters pas tilbage, men jeg bor ikke hjemme mere. så hvis jeg sætter den tilbage, er jeg bange for hun allerede har opdaget at den er væk, og hvis den pludselig dukker op når jeg er på besøg kan hun jo regne det ud. også er jeg busted. eller så er jeg også bange for hvis min søster skal betale for et nyt pas, når det faktisk bare er mig der har det.

Mit spørgsmål er faktisk bare om jeg kan få en straf for det her? for hvis min søster opdager det melder hun mig 100% eftersom hun slet ikke kan lide mig. Og gider slet ikke at tænke på hvordan min mor vil reagere.

har allerede problemer nok derhjemme vil hellere ikke stemples for en “tyv” selvom jeg godt ved det er det jeg gjorder her..

Har bare virkelig dårlig samvittighed, og vil bare gerne give den tilbage.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Åh ja, det er så fristende at snyde sig ind ved at låne/snuppe et pas eller andre dokumtenter, der overbeviser dørmændene om, at man er 18 år. Selvom det er fristende, så er det ulovligt at udgive sig for at være en, man ikke er. Så du har helt ret i, at det er ulovligt og en overtrædelse af Straffelovens §174, og den siger:

Den, som i retsforhold gør brug af et ægte dokument som vedrørende en anden person end den, som det virkelig angår, eller på anden mod dokumentets bestemmelse stridende måde, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Det betyder altså, at hvis det opdages og anmeldes til politiet, så kan man risikere bøde og fængsel, alt efter alder og omfanget af brugen af andres dokumenter, og samtidig kommer det til at stå på den private straffeattest i en periode på 1 år, og 2 år på den offentlige straffeattest (den man bruger over for offentlige myndigheder).

Der er et eksempel på en ung på 17 1/2, hvor den unge fik 10 dagbøder a 100,-kr - ialt 1.000, kr. i bøde, og anført på straffeattest.

Mit råd til dig (og din veninde) er at stoppe med at bruge andres dokumenter (pas, kørekort, sundhedskort, studiekort osv.) for at snyde jer ind på discoteker/barer for 18+. Man ved aldrig, hvornår fælden klapper - så stop hellere nu, og gå til fester med jævnaldrende uden bekymring for at blive anmeldt.

Jeg håber, du får afleveret passet tilbage på en måde, så du ikke får flere problemer og samtidig holder dig på den rigtige side af loven. Jeg kan ikke afgøre, hvilken måde der er bedst at bruge, men det fornemmer jeg, at du selv har en rigtig fornemmelse for.

Du er meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til 116111 eller logge på chatten, hvis du har brug for at tale mere med os.

Held og lykke,

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.