Har jeg begået identitetstyveri?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Åh ja, det er så fristende at snyde sig ind ved at låne/snuppe et pas eller andre dokumtenter, der overbeviser dørmændene om, at man er 18 år. Selvom det er fristende, så er det ulovligt at udgive sig for at være en, man ikke er. Så du har helt ret i, at det er ulovligt og en overtrædelse af Straffelovens §174, og den siger:

Den, som i retsforhold gør brug af et ægte dokument som vedrørende en anden person end den, som det virkelig angår, eller på anden mod dokumentets bestemmelse stridende måde, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Det betyder altså, at hvis det opdages og anmeldes til politiet, så kan man risikere bøde og fængsel, alt efter alder og omfanget af brugen af andres dokumenter, og samtidig kommer det til at stå på den private straffeattest i en periode på 1 år, og 2 år på den offentlige straffeattest (den man bruger over for offentlige myndigheder).

Der er et eksempel på en ung på 17 1/2, hvor den unge fik 10 dagbøder a 100,-kr - ialt 1.000, kr. i bøde, og anført på straffeattest.

Mit råd til dig (og din veninde) er at stoppe med at bruge andres dokumenter (pas, kørekort, sundhedskort, studiekort osv.) for at snyde jer ind på discoteker/barer for 18+. Man ved aldrig, hvornår fælden klapper - så stop hellere nu, og gå til fester med jævnaldrende uden bekymring for at blive anmeldt.

Jeg håber, du får afleveret passet tilbage på en måde, så du ikke får flere problemer og samtidig holder dig på den rigtige side af loven. Jeg kan ikke afgøre, hvilken måde der er bedst at bruge, men det fornemmer jeg, at du selv har en rigtig fornemmelse for.

Du er meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til 116111 eller logge på chatten, hvis du har brug for at tale mere med os.

Held og lykke,

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.