Brev

Har jeg angst?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det lyder til, du har gået og holdt på noget, der fylder rigtig meget for dig i lang tid. Hvor er det godt, du kommer ud med det. Det er på den måde, man får det bedre. Du viser en sej styrke i dit brev.

Hvor er det ærgerligt, at din mor og søster ikke tager det alvorligt. Det er ikke nemt, når du kommer og fortæller om noget svært. Men hvor er det godt, at du holder ved, at du gerne vil have hjælp. Bliv ved med det! Det lyder som en rigtig god idé at begynde at se en psykolog. Noget du kan gøre er at ringe til din læge og fortælle, hvordan du har det. Din læge kan nemlig henvise dig til en psykolog.

Det er også en god idé at fortælle, hvordan du har det til en voksen. Præcis som du så flot allerede har gjort. Er der nogen voksne, som du føler, vil tage dig alvorligt? Det kan f.eks. være en lærer eller et andet familiemedlem. Ellers kan det måske hjælpe at fortælle din mor, at du faktisk synes, at det er så svært, at du gerne vil tale med din læge. Du kan også prøve at vise dit brev her sammen med svaret til din mor. Måske det kan få hende til at hjælpe dig, som hun gjorde, da I prøvede hypnosen?

Det kan godt være, at det er en periode, som din mor nævner. Men derfor, kan man stadig have brug for hjælp, til at komme igennem den svære periode. Måske kan den hjælp også komme fra en psykolog. Det kan din læge hjælpe dig og din mor med at finde ud af.

Du skriver, at det hjalp lidt at skifte skole, men at det med venner var svært. Er det mon særligt, når du skal være sammen med andre mennesker, at angsten kommer? Måske kan du prøve at gøre noget, for at føle dig mere tilpas i de situationer. Er der nogen i klassen, du føler dig tryg ved? Det kan være en idé at prøve at holde dig lidt til dem, som du føler dig tryg ved. På den måde virker det måske ikke så skræmmende at være omkring mange mennesker. Du kan læse mere på vores hjemmeside, hvor man kan lave en plan for, hvad man gør, når man bliver utryg og angst: https://bornetelefonen.dk/find-ro-0

Prøv at gå til lægen og hold ved, at du skal have noget hjælp. Mist endelig ikke modet - det skal nok lykkes. Jeg håber, at mit brev har hjulpet dig lidt på vej. Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at ringe ind på 116 111. Her sidder rigtig søde rådgivere klar til at hjælpe.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat