Brev
Har det svært med min mors kæreste
Jeg har det svært med min mors kæreste fordi at der er intet tid til mig fordi min mor har en kæreste og de tager hele tiden et sted hen hvor jeg ikke må komme med og så bliver jeg send hjem til min far. Hos min far føler jeg mig meget utilpas. Hved ikke hvad jeg skal gøre?
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have nogle råd til, hvad du skal gøre. Det er nemlig ikke rart, når ens mor bruger så meget tid på kæresten. Måske føler du næsten, at hun glemmer dig?
Har du mon fortalt din mor, at du gerne vil have, at hun bruger mere tid sammen med dig? Ved hun, at du føler, at hun ikke bruger tid med dig?
Måske har hun slet ikke selv tænkt over det. Måske er hun så forelsket i sin kæreste, at hun lidt glemmer at se, hvordan du har det. Og derfor er det vigtigt, at du får fortalt det til hende.
Nogle gange kan det være svært at få det sagt. Men du kunne måske vise hende dit brev og mit svar? Så tror jeg, at hun vil forstå, at du har brug for mere tid med hende.
Jeg forestiller mig, at du allerhelst vil have tid helt alene med hende. Hvor hendes kæreste ikke er der.
Sådan er der mange børn, der har det med deres forældres kærester. De fleste børn gerne have deres mor eller far for sig selv en gang imellem.
Derfor kunne du foreslå din mor, at I laver noget sammen – bare jer to. Du kunne fx sige: “mor, jeg savner at være sammen med dig – kan vi ikke lave noget sammen bare os to?”
Hvis du godt kan lide at gå tur, spille et spil, se en god film eller tage i biffen kunne du forslå, at I gør det sammen.
Du skriver, at du føler dig utilpas hos din far. Det er vigtigt, at du har det godt, når du er der. Derfor synes jeg, at du skal snakke med din mor eller en anden voksen om, hvad der gør dig utilpas.
Måske bliver du utilpas, fordi du savner din mor? Måske fordi din far er på en måde, du ikke kan lide? Uanset hvad, så fortæl en voksen, hvad der gør dig utilpas.
Det er godt, hvis du kan komme med nogle eksempler. Du kan sige “Jeg har det ikke så godt hos far. Fx så sker der det her, når jer er her….” og så komme med eksemplet.
Nogle gange er det nemmest at få hjælp fra nogen uden for familien. En god lærer, en vens mor eller en anden voksen, man har det godt med.
Jeg synes derfor, at du skal tænke over, hvem du kan tale med om, hvordan du har det – både hjemme hos din mor og hjemme hos din far.
Den voksne vil kunne tale med både din mor og far. Og hjælpe dem med at forstå, du har brug for at tingene bliver anderledes.
Du må også meget gerne ringe til os på BørneTelefonen 116111. Måske har du brug for flere råd til, hvad du  kan gøre. Vi kan også fortælle dig mere om dine rettigheder og hvilken hjælp du kan få, hvis du får brug for mere hjælp.
Jeg håber, at du får en god snak med din mor. Og jeg håber, at du får hjælp til at få det bedre hos din far. Nogle gange skal der ikke så meget til, før tingene bliver bedre. Og hvis du fortæller en voksen om, hvordan du har det, så vil du kunne få hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen