har det svær

jeg er en pige på 10 og har skrevet 2 breve men i har ikke svaret og jeg har ikke været ude for mit værlse i 2 dage så skidt har jeg det sidder og græder i mens jeg skiver og jeg har det virkeligt skidt med mig selv og min far

jeg håber i har nogne gode råd til mig og i vil hjælpe mig

jeg tør ikke og sige det til nogne og jeg er bange for at jeg kommer på børne hjem eller i pleje familie

håber i vil hjælpe mig

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Tusind tak for dit brev! Jeg vil gerne svare på dit brev, så godt jeg kan. Og jeg håber virkelig, at det kan hjælpe dig!

Jeg kan høre på dit brev, at du har det meget dårligt med dig selv og din far. Derfor bliver jeg bekymret for dig.

Hvis du ikke har det godt, så har du ret til at få hjælp. Forældre skal passe godt på sine børn, så de har det godt. Det lyder ikke til, at din far gør det. Derfor kan din far også få hjælp til at passe bedre på dig. Den hjælp kan I få gratis af den kommune, I bor i.

Kommunen kan først hjælpe jer, når de ved, at der er brug for hjælp hjemme hos jer. På kommunen arbejder der fx familierådgivere, som er gode til at hjælpe familier med at passe bedre på deres børn.

For at få hjælp af sin kommune, skal man snakke eller skrive med nogen, som kan fortælle kommunen, at der brug for hjælp i din familie. Det kan være en god voksen, du kender. Det kan være en god skolelærer, pædagog, venindes mor, moster, træner eller en anden voksen, som du tænker på. Det kan også være BørneTelefonen.

Hvis du skriver på intra eller fortæller en lærer om, hvordan du har det derhjemme, så skal læreren hjælpe dig med at få det godt. Det kan være ved at læreren taler med kommunen, og siger, at I har brug for hjælp.

Når man er voksen, og ved at et barn har det dårligt, så skal man hjælpe.

Du kan også ringe eller skrive ind til os på 116111, og fortælle rådgiveren om, hvordan du har det derhjemme. Så kan vi også hjælpe dig med at få hjælp fra kommunen. Det håber jeg, at du har mod på.

Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at komme på børnehjem eller i plejefamilie. Børn har brug for at være sammen med deres egen familie. Men børn har ret til at have det godt. Derfor skal kommunen også hjælpe familien med at blive bedre til at passe på børnene.

Det er vigtigt at du får det godt. Derfor er det godt, at du skriver ind til os, så du ved, at du kan få hjælp.

Du lyder som en pige, der ved, at der er brug for hjælp til at få det bedre. Nu håber jeg, at du bliver klar til at bede om hjælp til det.

Du skal vide, at vi er klar til at hjælpe på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.