Brev

Har brug for hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt, du skriver ind og deler, hvordan du har det derhjemme. Jeg kan godt forstå, at det er svært at føle sig presset hele tiden. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvordan du kan få det bedre med din mor.

Du skriver, at din mor råber af dig, hver gang du kommer et minut for sent, og hun siger, at det hele er din skyld. Det må være rigtig ubehageligt og er heller ikke i orden. Det er faktisk sådan, at alle børn og unge i Danmark har ret til at føle sig trygge og have det godt derhjemme.

Det påvirker dig endda så meget, at du har skåret i dig selv et par gange, ligesom du har tænkt på selvmord. Både cutting og selvmordstanker er tegn på, at det gør rigtig ondt indeni, og at man bare gerne vil have det til at holde op. Og så kan døden i sidste ende komme til at virke som den eneste udvej, men det er den bare ikke. Der er heldigvis mange andre muligheder for at få det godt igen.

Du skriver, at du har været til psykolog, og det er rigtig godt. Det er nemlig vigtigt, at du får snakket med nogen, så du kan få hjælp til at få det bedre. Og med den rigtige hjælp får langt de fleste det faktisk godt igen. Det kan du også få.

Jeg tænker på, om du har fortalt din mor, hvor svært du har det med jeres skænderier? Og om at du har cuttet og haft selvmordstanker? Jeg ved, det kan være en svær snak at tage hul på, især hvis du er bange for, at hun igen begynder at råbe. Jeg tænker dog, at det er en rigtig god idé, at få talt med hende.

Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om din mor også kan være i godt humør og være sød og rar over for dig? Hvis du oplever det, kan det måske være et godt tidspunkt at få talt med hende omkring, hvordan du har det, når hun råber ad dig?

Hvis det er svært for dig at tale med hende om det, kan det måske være en mulighed at vise hende dit brev – og mit svar. En anden ide kan være, at du skriver ned, hvad et godt og trygt hjem er for dig. Så kan I med udgangspunkt i det få talt om, hvad I hver især kan bidrage med, så I får talt bedre sammen. På børneTelefonens hjemmeside ligger en guide, med ideer til hvordan man skriver et svært brev. Den kan du se her.

Jeg kommer til at tænke på, om der er andre i din familie, som du taler godt med? Jeg ved ikke, om du evt. har søskende, som du kan tale med? Du nævner ikke din far i brevet, men måske kan det også være en mulighed? Det kan også være en anden voksen, som du snakker godt med – måske en lærer, din psykolog, eller en moster? Det er vigtigt, at du får hjælp til at få det godt og være tryg.

Det fylder rigtig meget for dig, og derfor er det vigtigt, at du får delt dine tanker. Det kan også være, at du har nogle venner, du kan dele med. De oplever måske lignende hjemme hos dem. Så kan I sammen få luft for jeres frustrationer og hjælpe hinanden til at se situationen med andre øjne.

Du skriver, at du ikke ønsker at bo hjemme længere, når din mor er så streng. Hvis du gerne vil vide mere om dine muligheder, skal du kontakte kommunen. Det er dem, der kan fortælle dig, hvilke muligheder der er. Deres vigtigste opgave er nemlig at hjælpe børn og unge, så de er trygge. Men de har også mulighed for at hjælpe hele familien.

Det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din mor. Det gør de ved at tale med dig og senere med din mor – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne. Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcist, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Det kan være rart at have en voksen til at hjælpe, hvis man skal have kontakt til kommunen. Her kan du få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen. Det kalder vi en bisidder. En bisidder kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen og kan også tage med til møder.

En bisidder kender også til dine rettigheder og hjælper med, at de bliver overholdt. Du har ret til at blive passet på og lyttet til. Det er gratis at få en bisidder. Du kan ringe ind og høre mere om bisidder på 116111 eller læse mere her: Bisidder

Jeg håber mit svar hjælper dig et skridt videre på vejen og giver dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre. Du er altid velkommen til at kontakte os på 116111 eller på sms eller chat. Her sidder der altid en voksen parat til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat