Har angst for at høre det

Jeg har angst for at mine forældre har samleje jeg hved ikke hvad det er jeg er bange for men jeg er bange for det jeg ligge i min forældres seng hveraften

har sagt at det er fordi jeg er bange for at jorden går under og nu siger de at jeg skal sove inde i min egen seng hved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, du har skrevet til Brevkassen, når du oplever at blive angst. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

Det er helt okay du synes, at tanken om at de har samleje er ubehageligt. Det er svært, at sige hvorfor du mon har det sådan, men det er vigtigt at finde ud af, så du ikke skal være angst for at høre det.

Når dine forældre har samleje, betyder det, at de er rigtig glade for hinanden. Faktisk så har næsten alle voksne samleje med deres partner. Det har de, fordi de holder af hinanden. Det er jo også på den måde man laver børn, så hvis du tænker på alle dem i din klasse, så har alle deres forældre også samleje, eller har haft det på et tidspunkt. Men det er jo ikke noget som børn og unge skal høre eller se.

Sex er altså helt naturligt. Det faktisk et rigtig godt tegn, at dine forældre har sex med hinanden. Men selvom du tænker sådan på det, så er det ikke sikkert, at du bliver mindre angst, ved tanken om at de har sex. Kan du mon komme i tanke om noget, du har oplevet, som har været ubehageligt? Måske du har set dem have sex, eller hørt nogle mærkelig lyde fra soveværelset, du ikke kunne lide?

Jeg synes det kunne være en rigtig god idé, at fortælle din mor, hvordan du har det. Så vil du måske føle dig meget mere rolig, fordi du kan være ærlig overfor hende og sige når du bliver angst for at høre dem. Jeg tror din mor, vil blive glad for, at vide hvad der i virkeligheden gør dig bange. Måske I kan snakke om, hvad I kan gøre for, at det ikke påvirker dig så meget.

Hvis det er svært, at fortælle, kan du måske vise hende dit brev til brevkassen. Her forklarer du det rigtig fint. Du kan også vise hende mit svar til dig. Måske du kan fortælle hende det, når I siger godnat på dit værelse. Så er der ro på, og du kan fortælle det, uden andre hører det.

Måske det også ville være rart for dig, at snakke med nogen fra din klasse om det. Du kunne jo prøve, at spørge dine bedste veninder, om de nogensinde har hørt deres forældre have sex. Så kan i måske få en god snak ud af det.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar og får en snak med din mor om det. Jeg ved du har modet til det, for du har allerede været modig ved, at skrive til brevkassen.

Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også smse eller ringe til BørneTelefonen på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.